مسعود جعفرى يزدى مديريت كانون آگهى و تبليغات پرتو آفتاب رسانه در گفتگو با خبرنگار نسل امروز با اشاره به این که واقع تبلیغات یک ارتباط منظم و هدفمند است که با استفاده از شیوه های خلاقانه و نوین می تواند مخاطب را مجاب کند تا برای خرید کالایی مشخص و یا خدماتی خاص، تصمیم نهایی خود را بگیرد گفت:به طور کلی تاثیر تبلیغات موثر بر ضمیر ناخودآگاه مخاطبان است ، اما همین تاثیرات نامحسوس و آرام می توانند بعد از مدتی تاثیر گذارد و یک کمپانی را به سوددهی برساند.
وی ادامه داد:تبلیغ نقش مهمی در معرفی محصول جدید در بازار بازی می کند. در حقیقت تبلیغات مشتریان را به خرید ترغیب می کند.
جعفری گفت:تبلیغ، به تولیدکنندگان این امکان را می دهد تا بازارشان را گسترش دهند. همچنین تبلیغ کردن باعث کشف بازارهای جدید برای محصولات می شود و حفظ بازارهای موجود را نیز ممکن می سازد. از سوی دیگر تبلیغات نقش مهمی در ایجاد ارتباط میان محصولات تولید کنندگان با مشتریانی دارد که با آنها از لحاظ بعد مکان بسیار فاصله دارند.
وی با بیان این که تبلیغ علمی، امکان افزایش فروش انبوه کالاها را افزایش داده و بر میزان فروش تاثیر مثبت دارد تصریح کرد:به عبارت دیگر با هزینه کردن در بخش تبلیغات میزان فروش افزایش می یابد و فروش سهل تر می شود .
وی ادامه داد:تبلیغ موثر ، ابزار بسیار سودمندی برای مواجهه با فشار رقبا در بازار است. در حقیقت تبلیغات ادامه دار و با برنامه، یکی از راه های موثر برای حفظ محصولات در مقابل رقباست.
وی تبلیغ را ابزاری برای افزایش حسن نیت است دانست و گفت: همچنین تبلیغ، تولیدکنندگان و محصولاتشان را به مردم معرفی می کند. تبلیغات مکرر و محصولات با کیفیت برتر، باعث اعتبار بیشتر کمپانی ها و افزایش حسن نیت آنها و از بین بردن نگرانی های مشتریان می شود .
وی گفت:تبلیغات در ذات خود آموزش و پویایی را بهمراه دارد و باعث آشنایی مشتریان با محصولات جدید و تنوع کاربردشان می شود .
جعفری یکی دیگر از مزیت های تبلیغ ایجاد یک ارتباط مستقیم میان تولیدکنندگان و مشتریانشان است دانست و خاطر نشان ساخت:این مساله باعث حذف دلال های بازار می شود.از همین روی، تبلیغات این فایده را دارد که مشتریان با قیمت کمتری ، محصولات را خریداری کنند.
وی ادامه داد:تبلیغ بصورت شگرفی از کار فروشندگان حمایت می کند. در حقیقت مشتریان با آنچه که بخش فروش به آنها پیشنهاد می دهد به وسیله تبلیغات از قبل آشنا شده اند. تلاش های بخش فروش بصورت ویژه از سوی تبلیغات موثر تکمیل می شود . این مساله بدرستی نشان از نقش مکمل تبلیغات و فروش برای یکدیگر دارد.
وی در خصوص تفاوت تبليغات و بازاريابی گفت:در واقع تبلیغات زیر شاخه ای از بازاریابی است و بازاریابی امری لازم برای وجود تبلیغات به حساب میاید و تبلیغات مستقل از آن عمل نمی کند. تبلیغات بخش مشخصی از محصولات و یا خدمات شما را به نمایش می گذارد. اینکه هدف هر دوی آن ها یکسان است (افزایش مشتری و فروش محصولات) شکی نیست اما در عمل این دو بطور کلی باهم متفاوتند .
جعفری ادامه داد:تبلیغات و یا Advertising ، به اقداماتی که با صرف هزینه همراه است و توسط شرکت ها و یا ارگان های دیگر به منظور معرفی و نمایش محصولات و بیان عرضه خدمات به مشتریان فعال انجام میگیرد گفته می شود اما بازاریابی ویا Marketingفعالیت هایی برای آموزش و تشویق کاربران به استفاده از محصولات و بهره مند شدن از خدمات شما و انتخاب شما از میان سایر رقبا است که فعالیت هایی از قبیل شناخت مشتریان، پشتیبانی و جلب رضایت مشتری برای سوق دادن استفاده مجدد از محصولات و همچنین حفظ رضایت مشتریان را شامل می شود .
وی از مزایای داشتن یک مشاور تبلیغاتی گفت و ادامه داد:حرکت در مسیر بازاریابی و تبلیغات ساده نیست. اگر به پیچ و خم های راه آگاه نباشیم محکومیم که سقوط سنگینی را متحمل شویم. در واقع مشاوره در تبلیغات نشان دهنده راهی است که یک برند برای گرفتن سهم خود در بازار، افزایش مشتری، افزایش درآمد، معرفی محصولات خود و کسب اعتبار و شهرت باید طی نماید.
جعفری گفت:مدیران نیازمند آن هستند که درکی مناسب از مقوله بازاریابی و تبلیغات داشته باشند و نیز بدانند تبلیغات اساساً یک سرمایه گذاری برای شرکت آن ها محسوب می شود و حرکت در این مسیر فقط با داشتن یک مشاور تبلیغاتی خوب امکان پذیر است.