به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی الهه نوری، یکی از داوران دانشجویی پنجمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در گفت و گو با ستاد خبری مسابقات که در دوره های قبلی مسابقات نیز به عنوان مناظره کننده حضور داشته می گوید: فکر می کنم اظهار نظر در مورد گزاره ها باید پس از داوری صورت پذیرد. زیرا ما در مراحل تعیین گزاره ها و در جریان بحث های صورت گرفته برای انتخاب گزاره ها نبودیم. به عبارت بهتر استراتژی تعیین گزاره ها را نمی دانیم. فقط به دلیل اینکه بیشتر در جریان موضوع بودیم یا اینکه بیشتر شرکت کرده بودیم، پیشنهادهایی در این خصوص ارائه دادیم و بنابراین من نظر خاصی در خصوص گزاره ها ندارم.
هدف از این امر افزایش میزان مشارکت دانشجویان در مسابقات، آشنایی بیشتر دانشجویان با فضای داوری و آماده کردن آن ها برای سال های آتی مسابقات مناظره دانشجویی است.
من پیشنهادم این بود که گزاره ها بیشتر حالت دو متغییری دارند و از این رو باید تلاش شود دو متغییر دارای منطق استدلالی یکسان باشند. یعنی به گونه ای نباشد که منطق یک طرف، منطق درون دینی و منطق طرف دیگر، منطق اجتماعی باشد. زیرا یکی از مهم ترین چالش های مسابقه ها، عدم استدلال منطقی از گزاره ها بود. به طور نمونه در بحث حجاب؛ یک طرف موضوع اعتقادات دینی قرار داشت و در طرف دیگر، متغییرهای اجتماعی یا به تعبیر جامعه شناسی social fact که موارد متعددی همچون توسعه سیاسی، مدگرایی یا بحث های روانشناسی مثل رضایت از زندگی و آرامش روحی را در بر می گیرد.
بیشترین نقدی که به گزاره ها بود از این جنس نقدها بود.البته به گمانم امسال بسیاری از نقدهای مطروحه در سال های گذشته رفع شده بود و به همین منظور هم تیم هایی تشکیل شد تا روی گزاره ها شور و بحث شود و البته همواره امید به بهبود و ارتقاء کیفیت کار هست.
گمان می کنم پر رنگ شدن سطح ملی مسابقه ها طی دو سال اخیر، در افزایش همگرایی شرکت کنندگان استانی بسیار نقش داشته است اگرچه هنوز شاهد چالش های فراوانی در این حوزه هستیم. به طور نمونه امروز پس از اتمام داوری این بحث مطرح شد که دانشجوهای تهرانی نسبت به دانشجوهای شهرستانی، نمره بیشتری کسب کردند در حالیکه اصلا چنین نگاهی مطرح نیست. یعین به نوعی ما همواره شاهد بحث ها و دعواهای ساختاری مرکز نشین ها و حاشیه نشین ها هستیم.
در حالیکه من فکر می کنم با شفاف تر شدن شاخص ها مناظره، همگرایی بیشتری میان دانشجوها ایجاد شود و توانمندی آن ها در تحمل و مشارکت با افراد مختلف به ویژه افرادی از قومیت ها و قبیله های متفاوت افزایش پیدا کند و البته این از جمله پتانسیل های مهم مسابقه های مناظره دانشجویی است.
اگرچه هنوز هم با چالش های زیادی در این مسابقه ها رو به رو هستیم اما باید بگویم حرکت این مسابقه در مسیر ساختارمند شدن بسیار خوب است. مثلا امسال شاهد اضافه شدن داوران دانشجو بودیم که بسیار اتفاق خوبی است و پیش بینی می کنم سال های بعد، شاهد شکل گیری تیم حرفه ای داوران باشیم. یعنی چه ما حضور داشته باشیم و چه حضور نداشته باشیم،ضرورت دارد تیم های داوری متشکل از دانشجو و استاد شکل بگیرد که البته باید به ساختار مناظره و داوری تسلط کافی و آشنایی کامل داشته باشند.