نشست خبری انجمن عکاسان سینمای ایران با موضوع امنیت شغلی عکاسان سینمای ایران ظهر امروز با حضور اعضای شورای مرکزی انجمن عکاسان سینمای ایران شامل “یونس صباحی” رئیس شورای مرکزی انجمن مدیران تولید سینمای ایران، “مصطفی احمدی” رئیس شورای مرکزی انجمن صنفی برنامه ریزان، “علی نیک رفتار” رئیس شورای مرکزی انجمن عکاسان سینمای ایران، “بهرنگ دزفولی” عضو کمیته امنیت شغلی عکاسان سینمای ایران، “محمد فوقانی” عضو شورای مرکزی انجمن عکاسان سینمای ایران و “فرهاد اصلانی” عضو شوری انجمن عکاسان سینمای ایران در ساختمان شماره 2 خانه سینما برگزار شد.
علی نیک رفتار، رئیس شورای مرکزی انجمن عکاسان سینمای ایران در ابتدای این نشست خبری در سخنانی، گفت: انجمن عکاسان سینمای ایران به عنوان یکی از صنوف قدیمی و باسابقه سینمای ایران است که چیزی در حدود 22 سال از آغاز به کار آن می گذرد.
وی افزود: این صنف که از ابتدای تشکیل خود در خانه سینما فعالیت خود را آغاز کرده بود در طول سالیان گذشته با فراز و نشیب های فراوانی روبرو بوده است. بر این اساس این انجمن دارای 75 عضو است که 40 عضو آن فعال هستند و 35 نفر دیگر نیز به علت کهولت سن و یا مسائل دیگر کمتر فعال هستند.
رئیس شورای مرکزی انجمن عکاسان سینمای ایران ادامه داد: عکاسی سینما در ایران در سال های اخیر مهجور بوده و ما هم بر این اساس تلاش داریم تا با اقداماتی که انجام می دهیم این صنف سینمایی را از مهجوریت خود خارج کنیم.
نیک رفتار خاطرنشان کرد: تشکیل کمیته امنیت شغلی عکاسان سینمای ایران نیز از اقدامات اساسی ما در زمینه از بین بردن مهجوریت انجمن عکاسان سینمای ایران است. البته هدف ما از تشکیل این کمیته ایجاد شرایط مناسب تر و بهتر برای فعالیت عکاسان حوزه سینمای کشور است.
وی اضافه کرد: البته ما به خوبی بر این امر واقف هستیم که ایجاد این کمیته امنیت شغلی برای انجمن عکاسان سینمای ایران بر روی سایر صنوف سینمای ایران نیز تاثیر مثبتی را خواهد داشت. زیرا ایجاد این کمیته در یک سال اخیر تاثیرات بسیار خوبی را بر فعالیت و عملکرد انجمن عکاسان سینمای ایران گذاشته است.
رئیس شورای مرکزی انجمن عکاسان سینمای ایران به آمار افزایش فعالیت عکاسان عضو این انجمن بعد از آغاز فعالیت این کمیته اشاره کرد و گفت: بر اساس آماری که در یک سال اخیر و به دنبال آغاز فعالیت این کمیته به دست ما رسیده میزان فرصت حضور عکاسان در سر صحنه های ساخت فیلم از 20 درصد در سال قبل به 70 درصد در سال جاری رسیده است.
نیک رفتار تصریح کرد: در سال اخیر و به دنبال ایجاد این کمیته امنیت شغلی عکاسان سینمای ایران جلسات بسیار خوبی را با مدیران سیمای کشور ازجمله آقای “محسن فرجی” و آقای “حبیب ایل بیگی” برگزار کرده ایم که آنها از تشکیل این کمیته حمایت و پشتیبانی کرده اند.
وی در پایان گفت: میزان دستمزد عکاسانی که در صحنه های ساخت فیلم حاضر می شوند اصلا مطلوب نیست. زیرا تجهزاتی که آنها با خود سر کار فیلمبرداری می آورند بین 15 تا 20 میلیون تومان است و اگر آنها را اجاره بدهند درآمدی به مراتب بیشتر کسب می کنند.
“محمد فوقانی” عضو شورای مرکزی انجمن عکاسان سینمای ایران نیز در ادامه این نشست خبری، گفت: کلمه امنیت ذاتا جامع و کامل است. زیرا امنیت اعتماد با خود به همراه دارد. بر این اساس واژه امنیت اشکال مختلفی دارد که یکی از مهمرین نوع آن امنیت شغلی است.
وی افزود: نکته مهم در امنیت شغلی این است که زمانی که فردی از این امنیت برخوردار است قدرت خلاقیت و رشد ذهنی او افزایش پیدا می کند. نکته مهم اینکه امنیت شغلی موجب ایجاد زمینه رقابت سالم در محل کار و تمرکز در زندگی هنرمند می شود.
عضو شورای مرکزی انجمن عکاسان سینمای ایران ادامه داد: در توضیح مسئله امنیت شغلی باید در مثالی بیان کنم که در جامعه ای که امنیت شغلی نیست جغدها به جای خروس ها می خوانند. البته متاسفانه این مثل بازگو کننده حال و روز فعلی حوزه های مختلف سینما در کشور است.
فوقانی خاطرنشان کرد: البته در بدنه سینمای کشور و در مدیریت آن افراد آگاه و دلسوزی وجود دارند که می توانند با اقدامات خود موضوع امنیت شغلی اهالی صنوف مختلف سینما را برطرف کنند. بر این اساس امیدوار هستم که همانند اتفاق خوبی که برای انجمن عکاسان سینمای ایران رخ داد رویدادهای خوب و مثبتی هم برای سایر صنوف سینما شکل بگیرد.
بهرنگ دزفولی، عضو کمیته امنیت شغلی عکاسان سینمای ایران نیز در این نشست خبری، گفت: یک سال از زمان ایجاد کمیته امنیت شغلی عکاسان سینمای ایران می گذرد. در ابتدای طی کردن این مسیر راه سختی را در جهت قانع کردن و همقدم کردن وزارت ارشاد و انجمن تهیه کنندگان سینمای ایران سپری کردیم.
وی افزود: اما وقتی کار به سرانجام رسید و این کمیته شکل گرفت تفاهمنامه هایی که باید با تعدادی از صنف های مرتبط با حوزه فعالیت ما در سینمای ایران امضاء می شد به راحتی و سادگی شکل گرفت. بر این اساس از علی نیک رفتار، رئیس شورای مرکزی انجمن عکاسان سینمای ایران نهایت تشکر را می کنم که اگر نبود مساعدت و همکاری او طی کردن این راه برای ما به سادگی امکان پذیر نبود.
عضو کمیته امنیت شغلی عکاسان سینمای ایران ادامه داد: همانگونه که همه می دانند ستون اصلی تبلیغات در سینما، عکاسی است. در حقیقت هویت بصری محصولات سینمایی را عکس تشکیل می دهد.
دزفولی خاطرنشان کرد: در ابتدای ایجاد کمیته عکاسان سینمای ایران برخی ها می گفتند که این کمیته در جهت جلوگیری از ورود عکاسان به حوزه سینما فعالیت می کند. اما اینجا باید عرض کنم که ما هیچ مانعی برای ورود عکاسان به سینما نیستیم. بلکه به دنبال ساماندهی عکاسان سینمایی و سامان دادن به حضور آنها بر سر صحنه های ساخت فیلم هستیم.
وی اضافه کرد: شرایط همکاری و عضویت عکاسان با انجمن عکاسان سینمای ایران از طریق این کمیته به این صورت است که ابتدا عکاسان آثار خود را برای ما ارسال می کنند و سپس عکس های آنها بررسی و ارزیابی شده و در نهایت برای حضور بر سر صحنه های ساخت فیلم به تهیه کننده ها معرفی میشوند.
عضو کمیته امنیت شغلی عکاسان سینمای ایران تصریح کرد: فعالیت های کمیته امنیت شغلی عکاسان سینمای ایران دارای چند ویژگی و خاصیت است. ازجمله این موارد می توان به درج عکس های با کیفیت در سایت ها و مطبوعات، ایجاد امنیت عکس و اشراف عکاسان نسبت به این موضوع و تضمین مواد تبلیغی برای استفاده در بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی است.