نمایشگاه شیرینی و شکلات تهران با همکاری شرکت ماندگار تجارت شیرین به عنوان یکی از شرکت های زیر مجموعه این تشکل ، متولی برگزاری چهارده دوره نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات تهران می باشد ، که اولین دوره آن در سال 1381 با متراژ تقریبی 3000 مترمربع کار خود را آغاز نمود. این در حالیست که امسال برای چندمین سال متوالی با متراژ تقریبی 33000 متر مربع به کار خود ادامه می دهد. این نمایشگاه بزرگترین و تنها نمایشگاه تخصصی شیرینی و شکلات در خاورمیانه می باشد که به صورت کاملا تخصصی در سه بخش اصلی این صنعت اعم از محصولات تولید شده، مواد اولیه و ماشین آلات برگزار می گردد
یکی از ویژگی های مهم این نمایشگاه، حضور برندها و نام های بزرگی که از دیر باز در زمینه تولید محصولات شیرینی و شکلات فعال بوده اند در کنار نام های تازه است.
نام هایی نظیر فرمند، مینو، شیرین عسل، سلامت و… ضمن یادآوری طعم های قدیمی با تازه ترین تولیدات متناسب با ذائقه و نیاز امروز حضور پررنگی داشتند.
حضور در نمایشگاه در کنار سایر رقبا، نقش مهمی در اطلاع رسانی در رابطه با تولید محصولات تازه و ثبت سفارش برای نمایندگی های پخش در سراسر کشور و امکان ایجاد فضایی برای هم اندیشی و تبادل اطلاعات با سایر بخش ها اعم از تولید، تجهیزات بسته بندی و مواداولیه فراهم می کند. خانم کاویانی مسول روابط عمومی این مجموعه در مورد نحوه تبلیغات فافا می گوید: اسپانسرینگ در مناسبت های فرهنگی ورزشی و اجتماعی، یکی از رایج ترین روش های اطلاع رسانی و تبلیغاتی شرکت محسوب می شود که البته نتیجه خوبی نیز به همراه داشته.
حضور شرکت ها و کارخانجات مرتبط که در شهرهای مختلف فعالیت دارند و محصولات و سوغات آن شهرها از دیگر ویژگی های نمایشگاه بود که مورد توجه مراجعین و سفارش گیرندگان نیز قرار گرفته است. احمد رابطی نماینده یک شرکت پخش می گوید: گسترش و تنوع تولیدات در این عرصه نوعی رقابت میان تولید کنندگان ایجاد نموده که حتی در کنار برخی محصولات تولیدی خارجی قرار گرفته و از لحاظ کیفیت و طعم، قابل مقایسه با نمونه های خارجی است.
به شکلی که امروز هم مصرف کنندگان و هم فروشندگان تمایل به خرید محصولات تولید شده داخلی دارند.
وی تحولات سال های اخیر در حوزه بسته بندی و نوآوری در تولید نظیر میکس شکلات با انواع مغزها نظیر فندق و بادام و … و تامین ذائقه مصرف کننده را از عوامل مهم پیشرفت و تحولات صنایع شیرینی و شکلات عنوان کرد.
حضور شرکت های تولید کننده محصولات شانسی در کنار سایر برندها قابل توجه بود. خانم یسلیانی، مدیر روابط عمومی برند (KIMDI) نیز با اظهار اینکه نسبت به عرضه محصول با کیفیت داخلی، طی سال های اخیر در این مجموعه اقدامات موثری انجام شده، اظهار داشت: اُلگوی فعالیت های این شرکت برند m&m و Lego بوده و تمامی اسباب بازی ها و کالاها ساخت و تولید داخل است و تلاش شده از قرار دادن کالای درجه 5 و 6 چینی و خوراکی های تاریخ مصرف گذشته که برخی شرکت ها انجام می دهند خودداری شود.
در مبادی ورودی نمایشگاه بین المللی شاهد نصب آگهی های محیطی و پوسترهای رنگارنگ و وسوسه انگیزی بودیم که خبر از تجمیع شاغلان صنعت می داد و خانه ای ساخته شده با شکلات و شیرینی، داستان های کهن را یادآوری می کرد.
برخی سالن ها با حضور برندهای مطرح در صنعت شیرینی و شکلات و البته صنایع وابسته، شلوغ تر از دیگر سالن ها بودند و حتی حضور نشریات فعال در صنعت شیرینی شکلات و کارخانجات و صنایع بسته بندی و مواد اولیه گلوکزی، نشان از تحول و توسعه ای داشت که این صنعت با آن مواجه شده است.
امروز روی میز پذیرایی هر ایرانی، انواع مختلف شکلات ها با طعم و رنگ و طرح هایی دیده می شود و گاهی با این پرسش و تعجب میهمان مواجه می شویم که: این شکلات ایرانی است؟!
اکثر فعالان در این بخش، تامین نیاز بازار داخلی و مصرف کننده داخلی را اولویت فعالیت خود می دانند. چراکه به اعتقاد کارشناسان بازاریابی این مجموعه ها، طی سال های اخیر، بازارداخلی نسبت به محصولات خارجی (هم به لحاظ قیمت و هم در دسترس بودن)، رویکرد ضعیفتری نشان می دهد. تنوع و تکثر و بهبود کیفیت محصولات، عامل اصلی چنین تغییر رویکردی نسبت به گذشته است.