یه گزارش نسل امروز:مجید اسفیدانی دبیر انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو در خصوص اخذ 3 درصد ارزش CIF در قبال ارائه خدمات گارانتی گفت: در مدتی که از زمان اخذ 3درصد ارزش CIF در قبال ارائه خدمات گارانتی می گذرد برخی از شرکت های نمایندگی رسمی به تعهدات خود به طور کامل پایبند نبوده و موجبات نارضایتی مصرف کنندگان را فراهم ساخته اند و نمونه بارز آن را می توان در بحث حذف سرویس رایگان اولیه خودرو توسط برخی از این شرکت ها مشاهده نمود .
وی در ادامه اظهار کرد: برحسب توافقنامه ای که میان وزارت صنعت ، معدن و تجارت و شرکتهای دارای نمایندگی در خصوص ارائه خدمات پس از فروش منعقد شده بود ، قرار بر این شد که نمایندگان رسمی در قبال دریافت 3% ارزش CIF به پوشش کامل گارانتی و وارانتی اقدام نمایند به ویژه بند 4 و 5 توافقنامه مذکور که اشاره صریح به این موضوع دارد.
عدم تعهد نمایندگان رسمی به ارائه خدمات پس از فروش
اسفیدانی افزود: طبق ماده 5 توافقنامه مذکور، نمایندگان رسمی باید متعهد میشوند که کلیه خدمات پس از فروش و پوشش گارانتی خودروهای توافق شده وارد کنندگان را همانند خودروهای وارداتی خود طبق ضوابط جاری و معمول انجام دهند.حال آنکه مسئولین انجمن نمایندگان رسمی خودرو ارائه سرویس رایگان را برای این دسته ار خودروها جزو تعهدات اعضای خود ندانسته و آن را یک آپشن می دانند که این موضوع بیشتر شبیه یک شوخی است .مگر می شود سرویس های دوره اولیه را آپشن دانست! و بر سر مصرف کنندگان منت گذاشته که این یک هدیه ویژه از سوی نمایندگان رسمی بوده و فقط به خریداران خودرو از نمایندگان رسمی تعلق می گیرد و به دلیل خلف وعده نمایندگان رسمی خریداران خودروهای وارداتی از واردکنندگان غیر رسمی؛ برای دریافت سرویس اولیه یا باید با مراجعه به نمایندگان رسمی چندین برابر هزینه نسبت به تعمیرگاه های سطح شهر را برای دریافت این خدمات متقبل شوند تا بتوانند از خدمات گارانتی استفاده کنند و یا اینکه در صورت عدم مراجعه به یکی از نمایندگی ها، علی القائده کارت گارانتی آن ها برای سرویس ها و خدمات آتی باطل می شود.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: یکی دیگر از ایراداتی که تاکنون چندین بار متذکر شده ایم ، بحث عدم ارائه دفترچه راهنمای فارسی و کارت اصالت این خودرو ها به خریداران است که این موضوع نیز طبق ماده 4 توافقنامه مذکور جز تعهدات بلا شک نمایندگان رسمی می باشد.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو تصریح کرد: بدیهی است که گارانتی بین المللی به این معناست که یک خودرو یا یک محصول در بازه زمانی مشخصی مشمول خدمات گارانتی باشد فارغ از اینکه این محصول یا خودرو از کدام جغرافیا یا کشور وارد شده است و در چه کشور یا جغرافیای دیگر به مصرف می رسد.پس اگر این شرکت ها نمایندگان رسمی سازندگان خودرو هستند، بایستی به وظاف خود عمل نمایند و مسئولیت خود را در این خصوص بپذیرند.
اسفیدانی در این خصوص تاکید کرد: گارانتی بین المللی از سوی شرکت های خودروساز خارجی در قبال مبلغی که در قیمت تمام شده خودرو دیده شده است، ارائه می گردد. این در حالی است که علاوه بر این مبلغ،3 درصد مازاد دیگر در ایران به عنوان حق گارانتی از جانب واردکنندگان به نمایندگی های رسمی پرداخت میشود که قاعدتا این هزینه های مضاعف باعث بالا رفتن قیمت خودرو میشود.
وی در پایان در خصوص صحبت های رئیس انجمن نمایندگان رسمی خودرو مبنی بر اینکه عدم تعلق گرفتن گارانتی به برخی از خودروها شاید به علت دستکاری شدن خودروها است، متذکر شد: انجمن نمایندگان رسمی در قبال دریافت 3% بایستی اصالت خودروهای وارداتی را تایید کنند و تا اصالت خودرو تایید نشود اساسا این خودرو قابل ترخیص نیست.