در این نشست رییس هلدینگ توسعه اعتماد مبین گفت: مديران و كارشناسان هلدينگ توسعه اعتماد مبين و اتاق اصناف ايران طي چندماه گذشته با توجه به اهداف اتاق كه شاخصه آنها آموزش و توانمندسازي اصناف بود، جلسات متعددي را برگزار و حجم و برنامه های سرمايه گذاري هلدينگ در طرح هاي اصناف را تعیین کردند.
دکتر مهدی صفری افزود: اين طرح ها ساعت ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در نهايت پس از نشست هاي طولاني و توجیه طرحها، هلدينگ به اين جمع بندي رسيد تا در مرحله ابتدايي برای اجرایی شدن ۷ طرح به ارزش بیش از ۴۵ میلیارد تومان ورود كند.
صفری با تاکید بر اهمیت مدرن شدن فضای کسب وکار ، در خصوص نحوه همکاری این هلدینگ و اتاق اصناف عنوان کرد: میزان سرمايه گذاري این هلدینگ در اجرای این طرح ها بالغ بر ۴۵ ميليارد تومان خواهد بود و در صورت انجام همه تعهدات طرفین، پیش بینی می شود تغییرات شگرفی در دستیابی به بازاری پویا و تحقق تجارت الکترونیک روی دهد.
رییس هلدینگ توسعه اعتماد مبین اظهار کرد: رسانه تعاملی اصناف ایران، سامانه حمل و نقل درون شهری و برون شهری مسافر و کالا، مرکز نهاد داوری اصناف ایران، سامانه آموزش مجازی اصناف ایران، شبکه اینترنتی تعمیرکاران و بازار الکترونیکی اصناف ایران از جمله طرح هایی است که این هلدینگ در آن سرمایه گذاری خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه این طرح ها ظرف دوماه آينده عملياتي خواهد شد، افزود: هدف همه اين سرمايه گذاري ها كمك به تجهيز اصناف براي ورود به بازار تجارت الكترونيك است.
رییس هلدینگ توسعه اعتماد مبین با ابراز قدردانی از مسئولان اتاق اصناف ایران در رسیدگی به دغدغه های فعالان صنفی در ورود به عرضه تجارت الکترونیکی گفت: بسيار خوشحالم كه مديران با انگيزه دو مجموعه با عِرق ملي و نگاه عميق و نويني که داشتند، توانستند این هلدينگ را متقاعد به سرمايه گذاري در طرح های مطروحه کنند.
*فاضلی : اصناف در مرحله گذر از جامعه سنتی به سمت تکنولوژی و توسعه هستند
در ادامه جلسه ، رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه اصناف باید از نگرش سنتی به سمت تکنولوزی و پیشرفت حرکت کنند، گفت: اصناف جمعیت کثیری را در جامعه به خود اختصاص می دهند که بیشتر افرادکم سرمایه هستند که وارد بازار کار شدند . این بخش عظیم در کشور تا کنون به صورت سنتی اداره شده و کمتر نگاه علمی به حوزه اصناف داشتیم .
علی فاضلی تاکید کرد : در چند سال گذشته مفاهیم الکترونیک و کسب وکارهای نوین گسترش خوبی داشته که با سرعت در حال توسعه هستند و با توجه به اینکه در ایجاد کسب وکارهای نوین کمی عقب هستیم باید تلاش بیشتری در این راستا داشته باشیم .
رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه کار بسیار خوبی در راستای ایجاد و توسعه کسب وکارهای مجازی با همکاری مجموعه توسعه اعتماد مبین صورت گرفته است ، افزود: از همکاری با این مجموعه که یار دیرین نظام و انقلاب هستند، بسیار خرسندیم و تحقیق فعالیت های صورت گرفته می تواند گام بلندی برای تحقق برنامه های در توسعه اصناف باشد .
وی تصریح کرد: در جامعه امروز و در همه کشورهای توسعه یافته کسب وکار ها به سمت تجارت الکترونیک سوق پیدا کرده ما نیز نباید کوتاهی کنیم و باید در مسیر توسعه قرار بگیریم .
*معاون فرهنگی و پارلمانی اتاق اصناف ایران:
روند پرشتاب تجارت الکترونیک صاحبان صنوف را به تجهيز علوم و فنون کسب و کارهای اینترنتی سوق داده است
در ادامه این نشست، معاون فرهنگی و پارلمانی اتاق اصناف ایران و عضو کمیته توانمندسازی اصناف اعلام کرد:با توسعه شبکه جهانی اینترنت و گسترش مفاهیم تجارت الکترونیک درکشور، میزان مبادلات الکترونیکی رو به افزایش است و روند پرشتاب تجارت الکترونیک صاحبان صنوف را مجبور به تجهيز به علوم و فنون کسب و کارهای اینترنتی کرده است.
منصور حسینی ادامه داد: به جرات می توان گفت کسب و کارهایی که در آینده ای نزدیک از ابزارهای تجارت الکترونیک استفاده نمی کنند، محکوم به حذف از عرصه تجارت و رقابت خواهند بود.
حسینی با ذکر مثالی در زمینه کسب وکارهای ایترنتی عنوان کرد: اکنون شاهد هستیم که از اتحادیه املاک تا فروش لوازم خانگی و از اتحادیه موسسات توریستی و اتومبیل کرایه تا حتی بخشهایی از اتحادیه هاي حوزه غذا و رستوران ها و … ، جبهه گستردهای شکل گرفته که قصد دارند تا برای بقای خود تلاش كنند و البته در این میان امید دارند تا سازمان ها و تشکل های صنفی نظیر اتاق اصناف ایران از آنها حمایت و بستر لازم جهت توانمندی آنها در عرصه رقابت با کسب و کارهای اینترنتی را فراهم آورند .
معاون فرهنگی و پارلمانی اتاق اصناف ایران با تاکید بر اینکه ایجاد بستری ارزان برای ورود بنگاههای کوچک به عرصه تکنولوژی های نوین وظیفه مسئولان دولتی و بخش خصوصی است، گفت: بنگاه ها از اتاق انتظار دارند تا از کسب و کار آن ها حمایت و پشتیبانی کند.
وی افزود:ما در اتاق اصناف نمی توانیم نسبت به سرنوشت بیش از ۳ میلیون بنگاه صنفی و اقتصادی کوچک و متوسط بیتفاوت باشیم.
وی با اشاره به اینکه امسال از سوی هیات رییسه اتاق سال “توانمندسازی اصناف و ارتقای اعتماد عمومی مردم” هدف گذاری شده، تصریح کرد: توانمندسازی از دو طریق عمده آموزش به علوم و فنون روز و ورود به کسب وکار مجازی ممکن است.
حسینی ادامه داد: از اين ميان دو طرح تلویزيون “تابان” و سامانه آموزش مجازي “سامان” در روز اصناف و با حضور رئیس جمهوری رونمایی شد و سایر طرح ها طی هفته های آتی اجرایی خواهد شد.
وی با قدردانی از تلاش های مدیران و کارشناسان هلدینگ توسعه اعتماد مبین ابراز امیدواری کرد نتايج حاصل از اجراي اين طرح ها منجر به تغيير اساسي در كسب وكار مجازي اصناف و تحقق خواست رهبر معظم انقلاب در نامگذاري سال شود.
*عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران:
فعالیت های صنفی در فضای مجازی را به فرصت تبدیل کنیم/ اصناف پیشگام برای حضور در فضای مجازی باشند
در ادامه جلسه، عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران اظهار کرد: چند سال گذشته نیز مساله راه اندازی کسب وکارهای مجازی در اتاق اصناف ایران مطرح شد اما محقق نشد و شاید به این دلیل بود که در مجموعه سنتی اصناف بیشتر به صورت انفعالی عمل می کنیم و از فرصت ها کمتر استفاده کرده ایم.
سعید ممبینی تصریح کرد : مساله اینجاست که اصناف فعالیت در فضای مجازی را تهدیدی برای کسب وکار خود می دانند و ما باید تلاش کنیم تاجایی که می توانیم این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و این باور را برای خود اصناف به وجود بیاوریم که اصناف خود پیشگام برای حضور درفضای مجازی باشند و از این فرصت ها به نفع خود استفاده کنند.
ممبینی افزود: در چند سال اخیر همواره یکی از چالش های فعالیت برای اصناف در فضای مجازی مشکل نرم افزاری بوده اما در حال حاضر تکنولوژی به کمک دنیای مجازی آمده و نرم افزارهایی جدید تعریف شده اند.
وی تصریح کرد: همکاری اتاق اصناف ایران با شرکت توسعه اعتماد مبین بسیار خوب است اما در این شبکه ها به لحاظ حقوقی نیاز به بررسی های بیشتری است؛ به این علت نباید کسب وکارها به عنوان عامل تهدید برای اصناف باشد ؛ باید دقت عمل بیشتر به خرج دهیم .
ممبینی تاکید کرد: ماهیت کار یکی است و همه صنفی هستند و همان فعالیت های فیزیکی در فضای مجازی محقق شده است که به جای مغازه ویترینی در فضای مجازی دارند. و این باور را باید در اصناف به وجود بیاوریم که می توانیم در فضای مجازی هم کسب وکار داشته باشیم.
وی افزود: چهره ای که از اصناف به وجود آمده که اصناف مخالف کسب کار های نوین و مجازی هستند نادرست است و باید این چهره اصلاح شوند.
*معاون بازاریابی و امور مشتریان شرکت همراه اول:
ایجاد فضای کسب وکار مناسب برای اصناف را دنبال می کنیم
در ادامه جلسه، عطوفی معاون بازاریابی و امور مشتریان شرکت همراه اول ضمن اظهار خرسندی از تعامل صورت گرفته با اصناف گفت: مجموعه همراه اول در سه سال گذشته بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داشته و اگر امروز موبایل باند پهن را در گوشی ها داریم حاصل این سرمایه گذاری بوده است.
وی با بیان اینکه رویکرد مجموعه توسعه اعتماد مبین بسیار خوب بوده است ، تصریح کرد: طبق آمار جهانی هر ۱۰درصد افزایش ضریب نفوذ موبایل باند پهن ۴/۱درصد افزایش جی پی تی را در کشورهای توسعه یافته و ۲/۱ در کشور درحال توسعه به وجود اورده که دلیل آن توسعه کسب وکارها بوده و ما نیز به دنبال توسعه کسب و کارها هستیم؛ در همین راستا با مجموعه توسعه اعتماد مبین سرمایه گذاری داشته ایم و باید تلاش کنیم تا این کسب وکار ها نیز در کشور ساری و جاری شوند.
وی با بیان اینکه آمریکا به عنوان یک کشور توسعه یافته بیش از ۷۰ درصد درآمدش از سهم جی پی تی و حوزه خدمات است؛ ادامه داد: ما نیز باید فعالیت بیشتری را در حوزه خدمات داشته باشیم و به واسطه فضای مجازی ارائه خدمات نوین را گسترش دهیم و می توان حرکت های جدی در این عرصه داشت و مساله مهم این است که مجموعه همراه اول نمی خواهد وارد رقابت با مجموعه ای شود و تمام هم و غم ما ارائه پلت فرم های جدید و به روز است و اینکه پلت فرم های مختلفی را به وجود بیاوریم و در اختیار فعالان آن حوزه بگذاریم تا صاحبان تخصص وارد عرصه شده و از این بستر این پلت فرم ها استفاده کنند.
وی افزود: اگر در اصناف اکوسیستم خوب اجرا شود، همه می توانند وارد بازی شوند و متناسب با نقشی که ایفا می کنند، بهره مند شوند و این مساله نیاز به برنامه ریزی و تدبیر دارد .
عطوفی تصریح کرد: ما به دنبال ایجاد فضای کسب وکار مناسب برای اصناف هستیم و نمی خواهیم برای اصناف و مخاطبان سردرگمی ایجاد شود؛ باید طراحی ها به گونه ای باشد که زمانی که مخاطب وارد می شود بتواند برای تمام نیازهایش پاسخ بگیرد و تمامی مسیرها برای مخاطب شناخته شده باشد.
*نماینده هلدینگ: ۷ پروژه برای همکاری با اتاق اصناف تعریف شده است
در ادامه جلسه، نماینده هلدینگ توسعه اعتماد مبین در اجرای پروژه های مشترک با اتاق ایران گفت: تقریبا بیش از۶ ماه است که همکاری با مجموعه اتاق اصناف را شروع کردیم و برای تمام پروژه های اصناف زیرمجموعه های تخصصی تشکیل شده که وظیفه دارند نیازها و پتانسیل های اتاق اصناف برای شرکت در هلدینگ را بررسی کنند .
وی افزود: در این راستا با همکاری اتاق اصناف ایران ۷ پروژه تعریف شده که دو پروزه سامان و تابان را را تحویل دادیم که توسط دکتر روحانی ریاست محترم جمهور از آنها رونمایی شد.
کرمی تصریح کرد: در این پروژه ها اساتید از سوی اتاق اصناف ایران معرفی شدند و برنامه های آموزشی و خبری در استودیو فلیمبرداری و تدوین شد و بر روی هر دو سامانه قرار گرفت و اکنون حدود ۲ هفته است که پخش آنها شروع شده است .
کرمی با بیان اینکه ۴۵ میلیارد تومان مجموع هزینه هایی اجرای ۷ پروژه مشترک با اتاق است، افزود: تمام پروژه ها در دست اجراست و در فواصل مختلف رونمایی خواهند شد و زیر ساخت های آنها آماده شده و شرکت همراه اول نیز به عنوان تیمی از اعضای هلدینگ همکاری های بسیار خوبی را تدارک دیده است.