مرضیه گرد در نشست خبری با اصحاب رسانه از راهاندازی سامانه نظارت بر مدارس غیردولتی خبر داد و اظهار کرد: این سامانه که حاوی بانک اطلاعاتی مدارس غیردولتی است، به زودی رونمایی میشود.
وی درباره نظر رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش درباره پایین بودن میانگین نمرات نهایی مدارس غیردولتی عنوان کرد: قضاوت کیفیت بر عهده مردم است. اگر میانگین نمرات نهایی مدارس غیردولتی از روستا تا شمال شهر تهران پایین باشد، هیچ پدر و مادری حاضر نیست فرزند خود را در این مدارس ثبتنام کند.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت: در استان یزد اختلاف نمره مستمر دانشآموزان با امتحانات نهایی 1.5 نمره است همچنین در شهر تهران نیز دو نمره اختلاف دارد بنده سخنان رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش را در شورای معاونین مطرح خواهم کرد، چراکه به این سخنان نقد دارم.
گرد همچنین درباره قانون دائمی شدن مدارس غیردولتی گفت: شورای نگهبان ایراداتی را به این قانون گرفت که قابل حل بود و ما ایرادات را برطرف کردیم و امیدواریم هفته آینده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی شود. اگر این قانون به تصویب برسد، شفافسازیهای بسیاری را در مدارس غیردولتی شاهد خواهیم بود.
وی ادامه داد: یکی از موارد قانون دائمی شدن مدارس غیردولتی که در مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب رسیده است صدور کلی مجوزهای پیشدبستانی توسط وزارت آموزش و پرورش است.
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره بیمه مدرسان غیردولتی بیان کرد: باید حتماً مؤسسان مدارس غیردولتی، معلمها را بیمه کنند، چرا که در شهریه آنان طبق الگوی شهریه تأثیر خواهد داشت. اگر قانون دائمی شدن نیز ابلاغ نهایی شود، بخشی از حق بیمه معلم در قالب صندوق حمایت پرداخت میشود.
گُرد با بیان اینکه آموزش و پرورش تابع قانون است، افزود: رویکرد سال جدید خرید خدمات آموزشی است که بر اساس ماده 41 و تبصره 13 قانون تنظیم و مقررات انجام میشود.
وی توضیح داد: در جایی که محدودیت در ارائه خدمات رسانی دولت وجود دارد به ویژه در مناطق محروم و دورافتاده، از این بند استفاده میشود.
به گزارش فارس، معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه خصوصی سازی به معنای پولی شدن مدارس نیست، اضافه کرد: در بحث بسته حمایتی، حتی یک ریال نیز از خانوادهها اخذ نشده است و موضوع اصل 30 قانون اساسی همواره مورد توجه بوده است.
وی با اشاره به این موضوع که در گذشته برخی مدارس به دلیل کمبود امکانات تا نیمه آبان نیز با مشکل کمبود نیروی انسانی مواجه بودند، ادامه داد: در برخی مناطق معلمانی را داشتیم که تا 8 ماه ارتباطشان با خانوادهشان به دلیل صعبالعبور بودن مسیر قطع شده بود اما با اجرای بسته حمایتی از تحصیلکردههای بومی همان منطقه برای مدرسه استفاده شد.
گُرد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «چرا بسته حمایتی در تهران اجرا شد؟»، گفت: در تهران همه مناطق مانند هم نیستند به عنوان مثال در محله خاکسفید، مدرسه دو شیفتهای بود که با بیش از دو هزار دانشآموز توسط 4 نیروی رسمی اداره میشد.
وی در خصوص شوراهای آموزش و پرورش بیان داشت: رؤسای شوراهای آموزش و پرورش، استانداران و فرمانداران هستند و نمایندگانی از سایر دستگاهها نیز حضور دارند.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی، مشارکتهای مردمی و خانواده از تشکیل شورای مرزی مناطق خبر داد و افزود: با تشکیل این شورا، اقدامات خوبی برای دانشآموزان و معلمان مناطق محروم انجام شد.
وی با اشاره به فعالیت 2058 مدرسه هیأت امنایی گفت: از این مدارس تقاضا شد که طبق چهارچوب و وظایف شورای عالی آموزش و پرورش برنامهریزی داشته باشند و دورههای آموزشی برگزار شود.
گُرد در خصوص فعالیت مراکز آموزش از راه دور ادامه داد: در این حوزه توانمندسازی نیروها و فعالیتها را در دستور کار قرار دادیم و بر این اساس، 260 هزار نفرساعت آموزش انجام شد و 350 مدرسه آموزش از راه دور مورد بازدید قرار گرفت.
وی به افزایش تسهیل صدور مجوز مدارس غیر دولتی اشاره کرد و گفت: در چارچوب قوانین حاکمیتی، جلب مشارکتهای عومی میتواند موجب افزایش کیفیت در مدارس شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دسورالعمل جامع نظارت تدوین شد، افزود: مدارس طی 3 مرتبه مورد نظارت قرار میگیرند.
وی در خصوص اجرای بسته حمایتی گفت: حدود 477 بازدید از مدارس تحت شمول مدارس بسته حمایتی صورت گرفت؛ اینگونه مدارس، مدارسی بود که عمدتاً در حاشیه شهرها و مناطق محروم و روستاها قرار داشتند.
گُرد به امضای تفاهمنامه با نهادها و سازمانها اشاره کرد و بیان داشت: یکی از مهمترین تفاهمنامه با دانشگاه فرهنگیان بود تا در تابستان سال جاری، آموزشهای برای معلمان مدارس غیردولتی برگزار شود.
وی در خصوص مدارس هیأت امنایی گفت: این مدارس بر اساس قانون و مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش ایجاد شده است و در اینگونه مدارس شهریه گرفته نمیشود بلکه دریافت هزینه برای فوق برنامه است.