دکتر محمدعلي اخباري در نشست خبري که صبح امروز به مناسبت سالروز تاسيس دانشگاه جامع علمي کاربردي در ساختمان مرکزي اين دانشگاه برگزار شد، با اشاره به آغاز ارزيابي و رتبهبندي مراکز دانشگاه جامع علمي کاربردي از 18 مرداد، اظهار کرد: هدف از اين ارزيابي ايجاد رقابت سالم ميان مراکز و تشخيص ارتقاء و تضمين کيفيت مراکز است.
هدف ديگر اين است که در افزايش مهارتي دانشجويان بيشترين سرمايهگذاري صورت گيرد تا شاهد دانشجويان و فارغالتحصيلان مهارتي باشيم.وي با اشاره به شيوهنامه اجرايي رتبهبندي مراکز گفت: اين شيوهنامه شامل دو مرحله خودارزيابي و راستيآزمايي ميشود و شامل 9 پارامتر اصلي و 245 شاخص ارزيابي است. مرحله اول اين ارزيابي که همان خودارزيابي مراکز است در اواخر مهرماه به پايان ميرسد و سپس نتايج مرحله اول توسط کارشناسان راستيآزمايي و تجزيه و تحليل خواهد شد.
رييس دانشگاه جامع علمي کاربردي با تاکيد براينکه تحصيلات تکميلي در اين دانشگاه يک موضوع فرعي است، افزود: دانشگاه جامع علمي کاربردي بنا به نياز دستگاههاي ذيربط ، نيروي ماهر تربيت ميکند بنابراين اگر مرکزي بخواهد کارشناسي ارشد اجرا کند، بايد ابتدا کلان پروژه ارائه دهد و سپس اين کلان پروژهها را به ريز پروژههايي تقسيم کند و اگر اين ريز پروژهها در کميتهها به تصويب رسيد، سپس در مقاطع کارشناسي ارشد اجرا ميشود.
دکتر اخباري از وجود 300 دانشجوي کارشناسي ارشد در دانشگاه جامع علمي کاربردي خبر داد و تاکيد کرد: گسترش دورههاي تحصيلات تکميلي جزو سياستهاي دانشگاه جامع علمي کاربردي نيست.وي در ادامه از احتمال تعطيلي برخي از مراکز پس از رتبهبندي خبر داد و گفت: تاکنون و حتي قبل از رتبهبندي 125 مرکز يا محدوديت دوره گرفتهاند يا فعاليت آنها متوقف شده است زيرا اين مراکز کيفيت لازم را نداشتهاند و هر مرکزي که استانداردهاي لازم را رعايت نکند يا توقف دوره يا توقف کامل ميگيرد.
رييس دانشگاه جامع علمي کاربردي از ارائه 1100 کدرشته محل جديد در مهرماه خبر داد و گفت: کد رشته محلهاي جديد بنا بر نياز روز بازار در مهرماه تدوين شد البته اين روند ممکن است در بهمنماه نيز ادامه داشته باشد زيرا دانشگاه جامع علمي کاربردي يک دانشگاه تقاضا محور است و رشتههايي که ارائه ميدهد بنا به تقاضاي دستگاههاي مختلف و نياز روز بازار است.
دکتر اخباري در ادامه با تاکيد بر اينکه يکي از اهداف دانشگاه جامع علمي کاربردي افزايش استفاده از ترمهاي تابستاني است، افزود: در تلاش هستيم بتوانيم حداکثر استفاده را از ترمهاي تابستاني بکنيم. در همين راستا برنامه آموزشي به گونهاي است که دانشجويان بتوانند در فصل تابستان نيز در دانشگاه حضور داشته باشند تا فرآيند فارغالتحصيلي آنان سرعت يابد.
البته ترم تابستان در سالهاي قبل هم ارائه ميشد اما در پي افزايش واحد هاي ارائه دهنده آن هستيم.وي با اشاره به صلاحيت نداشتن برخي از روساي مراکز اظهار کرد: تعدادي از مسوولان مراکز حکم و صلاحيت کافي را نداشتهاند به همين دليل صلاحيت اين مديران به صورت جدي در کميته انتصابات دانشگاه مورد بررسي قرار گرفت.
رييس دانشگاه جامع علمي کاربردي در ادامه از همکاري اين دانشگاه با سازمان حج و زيارت خبر داد و گفت: در مراسم حج تمتع امسال تعدادي از دانشجويان دانشگاه علمي کاربردي براي کارآموزي به مکه مکرمه اعزام شدند. در همين راستا طي مذاکراتي که با رييس سازمان حج و زيارت داشتهايم، قرار شد براي مديريت بهتر حج روساي کاروانها بايد دورههاي بيشتري ببينند، به همين دليل جلساتي با سازمان حج و زيارت داشتيم تا براي بهتر برگزار شدن مراسم حج در سال آينده کلاسهاي آموزشي برگزار شود.
دکتر اخباري در ادامه با اشاره به وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: بحث وحدت حوزه و دانشگاه يک بحث کاملا جا افتاده است و دانشگاه جامع علمي کاربردي از بيش از 7 هزار نفر از جامعه روحانيت را در بحث معارف بهره گرفته است و براي اولين بار حجتالاسلام والمسلمين محمديان رييس نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاهها مجوز راهاندازي دفتر ويژه معارف منطبق با جهتگيري شغلي در دانشگاه علمي کاربردي را صادر کردهاند که باعث وحت بيشتر حوزه با اين دانشگاه شد.
وي ادامه داد: تاکنون بيش از 10 هزار نفر براي تدريس معارف به دانشگاه جامع علمي کاربردي مراجعه کردهاند که بيش از 3000 نفر آنها مورد مصاحبه قرار گرفتند.رييس دانشگاه جامع علمي کاربردي با اشاره به بحث ارتباط دانشگاه جامع علمي کاربردي با بخش صنعت، اظهار کرد: در اين جهت ارتباطات خوبي برقرار شده است و تاکنون بيش از 12 سازمان يا تشکيلات صنعتي تفاهمنامهاي با دانشگاه جامع علمي کاربردي امضا کرده يا در حال امضا هستند.
دکتر اخباري ادامه داد: در همين راستا و براي اينکه بتوانيم مهارت را در منطقه به منصه ظهور برسانيم، جشنواره ملي ابتکارات برگزار شد که در اين جشنواره بيش از 1000 اختراع و ايده به نمايش گذاشته شد که حدود 140 ايده و اختراع رتبههاي حائز اهميت کسب کردند و توسط مراجع ذيربط مورد داوري قرار گرفتند که با استقبال بخش صنعت روبهرو شد.
در همان جشنواره بيش از 120 اختراع به مرحله تجاريسازي براي توليد انبوه رسيد و اميدواريم سال آينده دومين جشنواره ملي ابتکارات برگزار شود. همچنين براي حمايت از مبتکران سعي ميکنيم تسهيلات لازم را در اختيارشان قرار دهيم. در اين راستا با چند بانک براي اعطاي وامهاي کوتاهمدت با اقساط و بهره کمتر به مبتکران مذاکراتي انجام شده است.
وي با اشاره به شوخههاي رشد در دانشگاه جامع علمي کاربردي اظهار کرد: همچنين خوشههاي رشد در جهت همکاري نزديک دانشجويان با مجموعههاي صنعتي تعبيه شده است و تاکنون بيش از 30 خوشه رشد به انجام رسيده که اميدواريم تا آخر سال به بيش از 60 تا 70 خوشه ارتقا يابد.رييس دانشگاه جامع علمي کاربردي در ادامه با اشاره به تعاملات بينالمللي اين دانشگاه اظهار کرد: در تلاش هستيم براساس سياستهاي دولت تدبير و اميد تعاملات خود با کشورهاي مختلف دنيا اعم از کشورهاي همسايه، کشورهاي آسيايي و… در جهت همکاريهاي دوجانبه ارتقا دهيم. در همين راستا با مسوولان وزارت علوم کشورهاي افغانستان، عراق و آذربايجان که علاقه به انجام همکاري بودند مذاکراتي انجام شد. همچنين دانشگاه شيامن چين که يک دانشگاه باسابقه است، از تنوع و کاربردي بودن رشتههاي دانشگاه جامع علمي کاربردي استقبال کرد و تفاهمنامهاي در جهت اختراعات و تبادل استاد و دانشجو بين دو دانشگاه بسته شد.
دکتر اخباري در پاسخ به اين سوال که آيا دانشگاه جامع علمي کاربردي برنامهاي براي تاسيس شعبه در کشورهاي خارجي دارد يا خير، گفت: دولتهايي مانند افغانستان و عراق و همچنين کشورهاي حاشيه خليج فارس درخواست تاسيس شعبه دانشگاه جامع علمي کاربردي را در کشورهاي خود را داشتند، اما اين امر هنوز نهايي نشده است.وي از همکاري دانشگاه جامع علمي کاربردي با کشور آلمان خبر داد و افزود: در راستاي گسترش تعاملات بينالمللي تيمي از کشور آلمان به کشورمان آمدند و از آنجايي که بيش از 80 درصد دانشگاههاي کشور آلمان علمي کاربردي هستند مذاکراتي در جهت گسترش همکاري با اين کشور صورت گرفت.
رييس دانشگاه جامع علمي کاربردي با تاکيد بر اينکه ارتقاي کيفيت آموزش يکي از مهمترين برنامههاي اين دانشگاه است، اظهار کرد: از آنجايي که ارتقاي کيفيت مدرسان از برنامههاي اصلي دانشگاه جامع علمي کاربردي است، مرکز تربيت مدرس که وظيفه نوآموزي، بازآموزي و آموزش خبرگان در جهت ارتقاي کيفيت را برعهده دارد تاسيس شد.
دکتر اخباري با بيان اينکه 60 درصد دروس مهارتي هستند، اظهار کرد: در همين راستا بايد از مدرسان خبره استفاده کرد. در حال حاضر تنها 10 درصد مدرسان خبره هستند که اين ميزان در روند يک تا دو ساله بايد به 30 درصد ارتقا يابد. در همين راستا در فصل تابستان برنامهاي تدوين شد و اساتيد مراکز دانشگاه جامع علمي کاربردي در سراسر کشور يک آموزش دو روزه ديدند.
وي ادامه داد: يکي ديگر از اقدامات در جهت ارتقاي کيفيت آموزش در دانشگاه جامع علمي کاربردي اين است که براي درسهاي مشترک مهارتي محتواي متمرکز تهيه و تدوين شود تا همه دانشجويان از يک منبع متمرکز بهره ببرند.رييس دانشگاه جامع علمي کاربردي با اشاره به فارغالتحصيلان اين دانشگاه اظهار کرد: در زمان گذشته براي فارغالتحصيلان دانشگاه جامع علمي کاربردي فکري نشده بود، تعداد فارغالتحصيلان دانشگاه جامع علمي کاربردي از ابتداي تاسيس تاکنون يک ميليون نفر است که بعد از انتصاب اين جانب به عنوان مديريت دانشگاه حدود 60 هزار نفر از فارغالتحصيلان براي ايجاد ارتباط به صورت متمرکز تبادل تجربه و آسيبشناسي رشتهها رصد شدهاند.