کیان معتمدی ، مدیرعامل شرکت نوژن راد که مسوول سرپرستی کمیته برگزار کننده این رویداد که اتاق بازرگانی خارجی چین عضوی از آن است در نشستی خبری با بیان اینکه ایران به عنوان قطب منطقه ای تجارت در خاورمیانه شناخته شده و شرکت های بزرگ ، دفاتر منطقه ای و قاره ای خود را در تهران تاسیس کرده اند،گفت: چین از دیرباز رابطه تجاری بسیار خوبی با ایران داشته و هم اکنون ۴۹ درصد واردات ایران از چین انجام می شود ولی برخی تجار ایرانی با ورود کالای بی کیفیت از چین به کشور، اذهان جامعه را نسبت به کالای چینی خراب کردند بر همین اساس شرکت هایی که در این نمایشگاه حضور دارند، کالاهای صنعتی و هایتک با کیفیت را ارائه خواهند داد.
مدیر اجرایی ایرانی دومین نمایشگاه هفته تجاری چین تاکید کرد: ایران به عنوان یک قطب اقتصاد در منطقه در حال تبادل تجارت با کشورهای منطقه از جمله چین است و با توجه به ثبات اقتصادی در سال های اخیر، بسیاری از کالاهای ایرانی هم به سمت چین رفته است.
وی افزود: این نمایشگاه فرصتی استثنایی برای شرکت ها و کارآفرینان چینی است تا با همتایان ایرانی خود دیدار داشته و درباره توسعه روابط تجاری سطح منطقه در بخش های مختلف به بحث و تبادل نظر بپردازند.
به گفته وی برگزاری نمایشگاه هفته تجاری چین برای بار دوم ، تقویت روابط تجاری بین صنایع دو کشور را تسهیل می کند.
معتمدی با اشاره به آمار گمرک چین که در نیمه نخست ۲۰۱۷، حجم مبادلات تجاری ایران و چین را با ۳۱ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته اعلام کرد، اظهارداشت: به دنبال سفر رییس جمهور چین به ایران در سال گذشته، دو طرف به توافق رسیدند تا مبادلات تجاری بین دو کشور را تا ۶۰۰ میلیارد دلارافزایش دهند.
مدیر اجرایی نمایشگاه همچنین به برگزاری جلسات B2B هدفمند در نمایشگاه امسال اشاره کرد و گفت: صرفا هدف نمایشگاه، فروش کالای چینی به ایران نیست و هدف اصلی جابجایی تکنولوژی در صنایع خودرو، نفت ، گاز و پتروشیمی است و در همین رابطه اسامی و مشخصات شرکتهای چینی را برای شرکت های همسنگ داخلی ارسال و با هدف تعامل اقتصادی دوجانبه جلساتی را بین طرف های ایرانی و چینی در صنایع مختلف برگزار می کنیم.
وی در پایان از مذاکره شرکت برگزار کننده چینی دومین نمایشگاه هفته تجاری چین با اتاق بازرگانی ابران و تهران خبر داد و خاطر نشان کرد: بر اساس ابن مذاکره قراراست در آینده نمایشگاه ایران در چین برگزار شود و به دلیل اینکه ما قصد حضور در بازار چین را داریم، ایجاد کارخانه های مشترک در ایران ، این امکان را به چین می دهد که از طریق ایران به کشورهای خلیج فارس دسترسی بیشتری داشته باشد.
در ادامه این نشست شانشیائو فعال اقتصادی چینی اظهار داشت: هفته تجاری چین برندی برای توسعه تجارت چین با سایر کشورها است و هدف ما در این هفته از برگزاری نمایشگاههای اقتصادی کالاهای چینی در کشورهای مختلف فقط به معرض گذاشتن کالاهای تولیدی خودمان نیست بلکه هدف ما ایجاد برقراری روابط اقتصادی با کشور مقابل است.
شیائو بیان داشت: هم اکنون دولت چین برای سرمایهگذاری شرکتهای مختلف چینی در ایران تسهیلات خوبی از جمله وام و یارانه پرداخت میکنند.
وی با بیان اینکه چین و ایران روابط فرهنگی دیرینهای با یکدیگر دارند گفت:ایران بازار بزرگی برای شرکتهای چینی به شمار میرود و ما هم خواهان سرمایهگذاریهای مشترک در زمینههای مختلف از جمله خودروسازی و … در ایران هستیم و در طول هفته برگزاری نمایشگاه تجاری چین در ایران یک هیأتی به ایران اعزام میشود تا در زمینه برقراری روابط تجاری و سرمایهگذاری تحقیق و بررسی انجام دهد.
وی بیان داشت: در چین برای اینکه روابط مالی بین تجار ایرانی و چینی به راحتی برقرار شود بانکی وجود ارد که ایرانیانی که متقاضی خرید کالاهای چینی در کشورمان هستند بتوانند مبادلات مالی خود را از طریق این بانک و با پول رایج چین انجام دهند و فعالیت این بانک از حدود سه یا چهار سال پیش آغاز شده است.
شیائو افزود: البته شرکتها و سرمایهگذاران چینی با توجه به وسعت کشور چین شناخت کاملی از ایران ندارند و هنوز نسبت به اینکه ایران کشور امنی در منطقه است، شک و تردید دارند اما ما با رایزنیهایی که با این فعالان اقتصادی انجام میدهیم به آنها این شناخت را از ایران منتقل میکنیم که ایران یکی از امنترین کشورهای منطقه است و شرایط فرهنگی و اجتماعی این منطقه را برای آنها تشریح میکنیم.
وی بیان داشت:در برگزاری نمایشگاه هفته تجاری چین در ایران ما فقط به دنبال عرضه کالاهای چینی نیستیم بلکه میخواهیم این نمایشگاه فرصتهایی را برای تبادلات تجاری بین فعالین اقتصادی دو کشور فراهم کند و امیدواریم در سالهای آینده شرایط حضور ایرانیان در این نمایشگاه فراهم شود.