کوروش فتاحی در نشست خبری بهرهبرداری از سالن حجاج فرودگاه امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه 87 درصد درآمد فرودگاهها مربوط به مباحث هوانوردی است، اظهار کرد: این در حالی است در کشورهای پیشرفته، فرودگاهها و شهرهای فرودگاهی حدود 45 درصد درآمدها مربوط به مسائل هوانوردی نیست، از این رو باید با برنامهریزی به سمت درآمدهای غیرهوانوردی حرکت کنیم.
وی با اشاره به اینکه ترمنیال یک فرودگاه امام با ظرفیت 3.5 میلیون ظرفیت به 8.5 میلیون نفر خدماترسانی میکند از رعایت حقوق مسافران بهعنوان یکی از اولویتهای کاری یاد و تصریح کرد: تغییرات نقشه ترمینال سلام انجام شده و مشکلات مالی این پروژه برطرف شده است.
وی با بیان اینکه باید تا دو سه سال آینده منطقه آزاد شهر فرودگاه امام خمینی فعال خواهد شد، افزود: معافیتهای مالیاتی، گمرکی و ویزایی از جمله مزیتهای این منطقه آزاد است، ضمن آنکه صنایع متعددی در این منطقه مستقر است. از سوی دیگر این منطقه به تهران و فرودگاه امام خمینی نزدیک است و میتوانیم این منطقه به همراه منطقه ویژه را سودده کنیم.
سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با بیان اینکه درآمدهای ترمینالداری چندان بالا نیست، اظهار کرد: برخی کشورهای همسایه سرمایهگذاری کردهاند تا ببیند ایران چگونه و از چه طریقی در صنعت فرودگاهی پیشرفت میکند.
فتاحی با اشاره به اینکه به موازات طرحهای توسعهای فرودگاه امام به دنبال کلنگزنی ترمینال ایرانشهر در دهه فجر هستیم، اظهار کرد: طی 3 تا 4 سال این ترمینال در فاز یک 16 تا 19 میلیون مسافر را پوشش میدهد و کل این ترمینال 90 میلیون نفر مسافر ظرفیت خواهد داشت.
وی این را هم گفت که میزان سرمایهگذاری مورد نیاز این پروژه حدود یک میلیارد دلار برآورد میشود.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه طرحهای توسعهای شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در چه مرحلهای قرار دارد و مشاوران خارجی و داخلی فرودگاه با توجه به اینکه دستور کارفرما برای تخریب ساختمان VIP چند ماه طول کشید از کارفرما حرفشنوی دارند یا خیر، اظهار کرد: بهرهگیری از مشاوران ارشد خارجی میتواند دانش و سواد هوانوردی را برای ما به ارمغان بیاورد. کار طرحهای توسعهای شهر فرودگاهی امام خمینی که شامل سه طرح جامع شهر فرودگاهی، طرح جامع خود فرودگاه و طرح 5 ساله تدوین شده توسط این شرکت (هلندی) تا 98 درصد انجام شده و در مطالعات نهایی این طرحها قرار داریم.
سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) یادآور شد: برای طرحهای توسعهای حتما باید به نقطه بهینه و مطمئن برسیم، مثلا در ترمینال سلام ظرفیت 3.5 میلیون نفر بود که قانع کننده نبود به همین دلیل بازطراحی را در دستور کار قرار دادیم. شرکت ناکو در این زمینه خوب کار کرده و این طرفیت را به 5 نفر افزایش داده و برای این کار باید ساختمان جانبی تخریب میشد.
فتاحی با بیان اینکه استفاده از شرکت ناکو را خوب دیدهام در پاسخ به این پرسش که عملکرد جوینتهای ایرانی مشاور هلندی چگونه بوده گفت: جوینتهای ایرانی نیز کنار ما هستند الان طرحهای جامع در حال پشت سر گذاستن مباحث چالشی است.
وی در خصوص عدم شفافیت مسائل مالی، افزود: این مسئله به دلیل چسبندگی به شرکت فرودگاهها بود و تا 2 ماه قبل مسائل مالی ما مشخص نبود. خوشبختانه جلساتی در این زمینه انجام شده و به نتایج خوبی رسیدهایم.
وی با یادآوری اینکه داراییهای ما به نام شرکت فرودگاههاست، اظهار کرد: در حال خارج ناوبری از اساسنامه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) هستیم.
سرپرست شهر فرودگاهی امام در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه از سالن چند منظوره در بخش جنوبی فرودگاه واقع شده گفت: میتوان در بازههای زمانی مختلف از آن استفادههای متعددی کرد.
وی با اشاره به استفاده از سالن مذکور برای برگزاری نمایشگاه تصریح کرد: یکی از کاربریهای این سالی استقبال از حجاج است که از امروز وارد فاز اجرایی شد. مساحت این سالن 6000 مترمربع با کف آسفالت، دارای تسمه نقاله 107 متری، 40 دستگاه کولر آبی و 50 سرویس بهداشتی در داخل و خارج، دوربینهای مدار بسته و با پارکینگ اختصاصی (1200 پارکینگ) است.
وی با بیان اینکه حدود 25 هزار زائر خانه خدا از فرودگاه امام خمینی به سرزمین وحی اعزام شدند، تصریح کرد: از امروز تا 7 مهرماه امسال پرواز بازگشت حجاج انجام میشود. برای خدماترسانی مناسب به حجاج دو سالن در نظر گرفته شده است.
سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از استقرار پلیس و اورژانس در سالن جدید حجاج فرودگاه امام خمینی (ره) خبر داد و گفت: برای سالن مذکور و تجهیزات آن حدود 2 میلیارد تومان هزینه شده است.
انتهای پیام/