به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي اسحاق جهانگيري در نشست با مديران وزارت راه و شهرسازي كه با محوريت اقتصاد مقاومتي در ساختمان دادمان اين وزارتخانه برگزار شد با تاكيد بر ضرورت يافتن سازوكارها و روشهاي جديد براي تامين منابع مالي مورد نياز اجراي پروژههاي زيرساختي و عمراني كشور گفت: حلقه مفقوده در اجراي اين گونه طرحها اين است كه تاكنون پروژههاي زيرساختي كشور به منابع و بودجه دولت متكي بودهاند اما با توجه به كاهش بهاي نفت، چشم انداز بودجه دولت در سالهاي آينده چشماندازي روشن نيست از اين رو لازم است ساز و كارهاي جديدي براي تامين منابع مالي مورد نياز در اجراي اين طرح ها پيدا كنيم.
وي در ادامه با اشاره به گزارشهاي ارائه شده از سوي معاونتهاي وزارت راه و شهرسازي اعلام كرد: گزارشها حكايت از آن دارد كه كارهاي مهمي در سراسر كشور در بخش تكميل زيرساختها در حال اجرا است.
معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه وزارت راه و شهرسازي ماموريت بسيار مهمي در كشور بر عهده دارد، خاطرنشان كرد: يكي از موضوعاتي كه در اقتصاد مقاومتي مورد تاكيد است، استفاده از ظرفيتهاي كشور براي فعال ساختن اقتصاد و توسعه و پيشرفت است و خوشبختانه در بخش حمل و نقل، ترانزيت در بخش زميني، در بخش هوايي و در بخش ريلي، ايران داراي ظرفيتهاي فراواني است كه ميتواند در خدمت توسعه كشور قرار گيرد.
وي با اشاره به اينكه اتكاء اقتصاد كشور تا كنون بر درآمدهاي حاصل از فروش نفت خام بوده است، افزود: يكي از مهمترين پيامهاي اقتصاد مقاومتي اين است كه همه ظرفيتهاي كشور به صورت كامل شناسايي و در جهت توسعه و پيشرفت كشور مورد استفاده قرار گيرند.
جهانگيري ظرفيتهاي موجود در بخش بنادر كشور را بسيار پراهميت توصيف كرد و گفت: بايد با فعال سازي ظرفيتهاي موجود در بنادر كشور براي نيازهاي داخلي كشور و نيز براي ارائه خدمات تخليه و بارگيري كالا به ساير كشورها برنامه ريزي كنيم.
معاون اول رييس جمهور گفت: در بخش حمل و نقل ريلي برنامههاي بسيار مهمي در دولت تدبير و اميد پيش بيني شده است كه اين برنامهها هم در بخش حمل و نقل بار و هم در بخش حمل و نقل مسافر در دستور كار وزارت راه و شهرسازي قرار دارد.
وي ادامه داد: بخش حمل و نقل ريلي كشور نيازمند توسعه است و گزارشهاي ارائه شده از سوي مديران وزارت راه و شهرسازي بيانگر آن است كه اقدامات خوبي در جهت بازسازي خطوط ريلي موجود و احداث خطوط جديد در حال انجام است.
جهانگيري اضافه كرد: وزارت راه و شهرسازي در بخش احداث جاده و آزادراهها و بزرگراهها نيز طرحهاي مختلفي را پيش بيني كرده است و برنامهريزيهاي لازم براي تكميل اين بخشها نيز صورت گرفته است.
معاون اول رييس جمهور با تاكيد مجدد بر لزوم عدم اتكاء بر بودجه دولت براي اجراي طرحهاي زيرساختي كشور خاطرنشان كرد: تجربه سالهاي گذشته نشان ميدهد كه هرگاه در بودجه دولت محدوديت ايجاد شده است، سرعت اجراي كارهاي عمراني و پروژههاي زيرساختي كشور با كندي مواجه شده است.
وي همچنين با اشاره به اينكه در حال حاضر روزانه حدود ۲.۵ ميليون بشكه نفت و ميعانات گازي به خارج از كشور صادر ميشود، اظهار داشت: به نظر نميرسد كه قيمت نفت به اين زوديها به ميزان سالهاي گذشته و حدود ۱۰۰ دلار برسد و اين يعني اجراي پروژههاي زيرساختي كشور نميتواند متكي به درآمدهاي دولت باشد.
جهانگيري در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل كشور تصريح كرد: براساس گزارشهاي وزارت راه و شهرسازي در حال حاضر نيازمند نوسازي ۶۵ هزار كاميون در كشور هستيم كه البته اين موضوع يعني بازار بزرگي براي توليد داخلي كشور فراهم شده است و اگر شركتهاي خودرو ساز دنبال افزايش توليد هستند ميتوانند با تكيه بر اين بازار نيز شريك خارجي معتبر براي خود پيدا كرده و نسبت به توليد كاميون اقدام كنند.
معاون اول رييس جمهور افزود: در بخش اتوبوس و ناوگان ريلي نيز همين شرايط وجود دارد و خودرو سازان و صنعت گران كشور ميتوانند با تكيه بر اين بازارها زمينه افزايش توليد خود را براي تامين بازار داخلي و نيز توسعه صادرات فراهم نمايند.
وي اضافه كرد: برخي رشتههاي صنعتي براساس نيازهاي بازار ايجاد ميشود و اكنون كه گفته شده است ناوگان حمل و نقل كشور نيازمند نوسازي است، اين يعني صنعتگران با تكيه بر اين بازار ميتوانند سرمايهگذاري خود را به اين سمت سوق دهند و علاوه بر تامين نيازهاي داخل، بازارهاي صادراتي نيز براي خود پيدا كنند.
جهانگيري در ادامه سخنان خود به بخش مسكن نيز اشاره كرد و با تاكيد بر اهميت اين بخش گفت: بخش مسكن بخشي بسيار تعيين كننده در اقتصاد كشور است كه متاسفانه در سالهاي گذشته ركود در اين بخش لطمهاي جدي به ميزان اشتغال و توليد كشور وارد كرد.
معاون اول رييس جمهور اضافه كرد: هم اكنون نيز اگر به دنبال رونق اقتصادي، افزايش توليد و پاسخگويي به نياز اشتغال كشور هستيم بايد بخش مسكن را فعال كنيم.
وي با بيان اينكه خوشبختانه در سال گذشته جلسات خوبي براي بخش مسكن برگزار شده است، افزود: گزارشهاي وزارت راه و شهرسازي از وضعيت تكميل پروژههاي طرح مسكن مهر بيانگر برنامهريزي و اقدامات خوب اين وزارتخانه است و ما بايد تلاش كنيم ضمن رفع نقاط ضعف طرح مسكن مهر، بخشهاي مثبت آن را تقويت كنيم.
جهانگيري همچنين با اشاره به برنامه وزارت راه وشهرسازي براي ساماندهي بافت فرسوده گفت: رسيدگي به بافتهاي فرسوده در داخل شهرها و نيز حاشيه شهرهاي بزرگ از جهات گوناگون داراي اهميت است به خصوص كه اين موضوع در حاشيه برخي شهرهاي بزرگ نظير تهران ميتواند به آسيبهاي اجتماعي و بحران تبديل شود.
معاون اول رييس جمهور افزود: بايد موضوع بافت فرسوده و ساماندهي حاشيه شهرها به طور جدي در دستور كار قرار گيرد و خوشبختانه وزارت راه و شهرسازي به صورت محله محور، ساماندهي بافتهاي فرسوده شهري را در دستور كار خود قرار داده است.
وي بر اهميت مسكن روستايي نيز تاكيد و خاطرنشان كرد: دولت تعهد كرده است كه سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسكن روستايي احداث كند چرا كه خانههاي روستايي در حال حاضر از وضعيت مناسبي برخوردار نيستند و براي رفع مشكلات مسكن روستاييان نيازمند برنامهريزي جدي هستيم.
جهانگيري با اشاره به گزارش مديرعامل بانك مسكن مبني بر افزايش تسهيلات دهي اين بانك در سال جاري افزود: افزايش ارائه تسهيلات بانك مسكن و مجموعه اتفاقاتي كه در معاملات مسكن رخ داده نشان دهنده ايجاد تحرك در بخش مسكن است.
معاون اول رييس جمهور در ادامه سخنان خود با يادآوري اينكه براي سال جاري ۱۲۰ طرح در قالب سياستهاي كلي اقتصاد مقاومتي به عنوان اولويت دستگاههاي اجرايي تعيين شده است، گفت: اين طرحها حداقلهايي هستند كه دستگاههاي اجرايي بايد تا پايان سال ۹۵ آنها را عملياتي كنند.
وي يكي از اولويتهاي وزارت راه و شهرسازي براي سال ۹۵ را ۶ طرح ملي ابلاغ شده از سوي ستاد فرماندهي اقصاد مقاومتي از جمله احداث ۵۹۰ كيلومتر خط ريلي در كشور عنوان كرد و گفت: البته محدوديت در بودجه و منابع مالي وجود دارد اما انتظار داريم اين وزارتخانه با اولويت بندي و مديريت صحيح بتواند تكاليف خود را به انجام برساند البته به اين موضوع نيز بايد توجه كنيم كه مجموعه تخصيصهاي كشور و تسهيلات نظام بانكي بايد در وهله نخست به اين طرحها و اولويتها كه توسط ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي به تصويب رسيدهاند، اختصاص پيدا كند.
معاون اول رييس جمهور در بخش پاياني سخنان خود از مديران وزارت راه وشهرسازي خواست به صورت هر دو هفته يكبار گزارشي از روند پيشرفت فيزيكي و اجراي طرحهاي اولويت دار اقتصاد مقاومتي ارائه كنند تا ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي بتواند گزارش جامعي از روند اجراي اقتصاد مقاومتي به رهبر معظم انقلاب و رييس جمهور ارائه دهد.
در اين جلسه وزير راه و شهرسازي نيز با بيان اينكه اين وزارتخانه، وزارتخانهاي پروژه محور است گفت: وزارت راه و شهرسازي هم نياز به سيستمهاي مهندسي و كنترل پروژه دارد و هم نيازمند پشتيبانيهاي مالي است.
آخوندي افزود: البته از وضعيت بودجه دولت آگاه هستيم اما تامين منابع مالي مورد نياز براي فعال نگه داشتن كارگاههاي مجري پروژهها نيازمند اتخاذ تدابير ويژه است و در همين راستا با وجود همه محدوديتها، وزارت راه و شهرسازي تاكنون اين كارگاهها را فعال نگه داشته است.
در اين نشست همچنين معاونين وزير راه و شهرسازي نيز هر كدام در سخناني به ارائه گزارشي از آخرين وضعيت حوزه مسئوليت خود پرداختند و توضيحاتي در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص نحوه عملياتي شدن پروژهها و طرحهاي ابلاغ شده از سوي ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي و چالشهاي پيش رو ارائه كردند.
بخش مسكن و شهرسازي، وضعيت نگهداري راههاي كشور، سيماي كلي حمل و نقل و حمل و نقل ريلي از جمله محورهايي بود كه ازسوي معاونين وزير راه و شهرسازي گزارش داده شد.