مجید قدمی معاون وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد، با بیان اینکه حدود 800 فرهنگی آموزش و پرورش استثنایی در آستانه بازنشستگی هستند، اظهار داشت: در آموزش و پرورش استثنایی با کمبود نیرو مواجه خواهیم شد به همین دلیل با هماهنگی وزیر آموزش و پرورش، نامهای ارسال کردیم تا بتوانیم مجوز ویژه برای 800 ردیف استخدامی دریافت کنیم.
وی ادامه داد: در صورتی که این درخواست مورد موافقت قرار گیرد طی آزمونی، افراد مورد نیاز بر اساس رشتههای مورد درخواست سازمان آموزش و پرورش استثنایی جذب این سازمان خواهند شد.
قدمی با بیان اینکه در آزمون اخیر وزارت آموزش و پرورش، 125 نفر جذب این سازمان میشوند، افزود: کمبود معلم در مدارس استثنایی در شرایطی است که حد نصاب تعداد دانشآموز تک معلولیتی در هر کلاس درس 6 نفر و چند معلولیتی 3 نفر است اما در حال حاضر از این میزان بیشتر هستیم.
* نام سازمان آموزش و پرورش استثنایی تغییر مییابد
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به تغییر نام این سازمان اشاره کرد و گفت: به دنبال این هستیم که نام سازمان آموزش و پرورش استثنایی را تغییر دهیم که این موضوع در شورای آموزش و پرورش استثنایی به تصویب رسید اما باید از طریق مجلس نیز به تصویب برسد تا نام این سازمان به عنوان «سازمان آموزش و پرورش دانشآموزان با نیازهای ویژه» تغییر کند.
وی توضیح داد: وقتی از کلمه «استثناء» استفاده میشود به این معنی است که پذیرفتهایم این دانشآموز با دیگر دانشآموزان متفاوت است و باید او را جدا کنیم.
قدمی به سرانه دانشآموزان استثنایی اشاره کرد و گفت: با شروع سال تحصیلی به ازای هر دانشآموز 25 هزار تومان به مدارس واریز کردیم.
وی از امضای تفاهمنامه با وزارت رفاه خبر داد و اضافه کرد: به دنبال این هستیم که تعاونیهای دانشآموزی که قبلا راهاندازی شده بود را فعال کنیم و از شیفت دوم مدارس برای این کار استفاده خواهیم کرد.
* اجرای طرح خدمات حمایتی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه
معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص طرح آتیه اظهار داشت: این طرح در یک دورهای در سازمان آموزش و پرورش استثنایی اجرا شد اما اجرای آن متوقف شده است و به جای آن طرح خدمات حمایتی دانشآموزان را پیشبینی کردهایم.
وی افزود: بر اساس این طرح به دنبال این هستیم که خدمات توانبخشی و پرداخت هزینههای جراحی و دارویی دانشآموزان استثنایی را داشته باشیم که دستورالعمل آن را به استانها ارسال کردیم.
قدمی به تأمین هزینه کاشت حلزون برای دانشآموزان آسیبدیده شنوایی خبر داد و افزود: 97 دانشآموز کلاس اولی در سال تحصیلی جاری نیاز به کاشت حلزون دارند که اسامی آنها را داریم و این عمل برای آنها انجام خواهد شد.
وی در خصوص پرداخت هزینه داروهای مستمر دانشآموزان با نیازهای ویژه و هزینه جراحی این دانشآموزان گفت: پرداخت هزینه داروهای مستمر این دانشآموزان به طور کامل انجام میشود ضمن اینکه خدمات توانبخشی مانند واکر یا ویلچر با اولویت دانشآموزان مناطق محروم با اعتباری بالغ بر 3 میلیارد تومان در دستور کار قرار دارد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور توضیح داد: اطلاعات و فرمها در اختیار استانها قرار دارد و کمیتهای نیز در سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این خصوص تشکیل شده است و در همین جا به خانوادههای دارای فرزند با نیازهای ویژه، اعلام میکنیم که به مدارس مراجعه کنند و در چارچوب دستورالعمل میتوانند هزینه داروی مستمر و جراحیهای خاص و خدمات توانبخشی را دریافت کنند.
* فعالیت ۲۲ هزار نفر در سازمان آموزش و پرورش استثنایی
قدمی با بیان اینکه 22 هزار نفر در سازمان آموزش و پرورش استثنایی فعالیت میکنند، افزود: اکثر این پرسنل را بانوان تشکیل میدهند که البته در دوره متوسطه پسران به جز در بخش آسیب دیده روانی، آقایان حضور دارند.
وی در خصوص مزایایی که برای فرهنگیان آموزش و پرورش استثنایی در نظر گرفته است، ادامه داد: ضریب 1.2 برای این گروه از فرهنگیان در نظر گرفته شده است به عبارت دیگر معلمان مدارس استثنایی با 25 سال خدمت، 30ساله بازنشسته میشوند که دلیل این امر شرایط سخت و فرسودگی آنها در کار است ضمن اینکه مزایایی نیز مانند 120 هزار تومان سختی کار برای این گروه از فرهنگیان پیشبینی شده است.
* تدوین نظام جامع رفاه معلمان مدارس استثنایی
معاون وزیر آموزش و پرورش از تدوین نظام جامع رفاه معلمان مدارس استثنایی خبر داد و گفت: این طرح در مرحله تدوین و تصویب است که امیدواریم بتوانیم در جهت رفاه معلمان مدارس استثنایی گامهای موثری را برداریم.
وی در خصوص عدم محاسبه سنوات خدمت معلمان استثنایی طی سالهای 86 تا 91 اظهار داشت: این مشکل برطرف شده است و سنوات خدمت معلمان مدارس استثنایی طی این سالها 1.2 محاسبه شده است.
قدمی با بیان اینکه سوابق خدمتی معلمان مدارس استثنایی بالاست، افزود: عمده نیروی انسانی آموزش و پرورش استثنایی بیش از 15 تا 20 سال سابقه کار دارند.
وی با بیان اینکه جای یک ارگان در کشور برای رسیدگی به وضعیت دانشآموزان با نیازهای ویژه خالی است، اظهار داشت: باید ارگانی باشد که برای کودک استثنایی از همان ابتدا تا زمان بازنشستگیاش برنامهریزی کند.
*پرداخت هزینه سرویس ایاب و ذهاب دانشآموزان با نیازهای ویژه
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از پرداخت هزینه سرویس ایاب و ذهاب دانشآموزان با نیازهای ویژه در مناطق محروم خبر داد و گفت: 70 تا 80 درصد هزینه سرویس ایاب و ذهاب در مناطق نیمهبرخوردار نیز پرداخت شده است؛ هزینه سرویس ایاب و ذهاب دانشآموزان استثنایی بیش از 34 میلیارد تومان در سال است.
وی با بیان اینکه 1900 دانشآموزان دارای مشکلات جسمی و حرکتی داریم، افزود: در این مدارس نیاز به همیار معلم داریم چرا که حرکت دادن این دانشآموزان بسیار سخت است اما در برخی مدارس خود معلم یا مدیر مدرسه این زحمت را میکشند.
قدمی با اشاره به 3800 دانشآموز با نیازهای ویژه که یتیم هستند، گفت: برای این دانشآموزان نیز برنامه ویژه داریم و با یکی دو انجمن همکاریهایی را در پیش گرفتهایم تا هزینه پوشاک و درمان آنها را تأمین کنیم.
وی با بیان اینکه 2 هزار دانشآموز در فعالیتهای تابستانی در سال جاری شرکت کردند، افزود: تفاهمنامهای با کمیته پارالمپیک داشتیم تا دانشآموزان مستعد برای شرکت در مسابقات داخلی و خارجی شناسایی شوند.
وی با بیان اینکه 10 تا 15 درصد دانشآموزان با نوعی از اختلالات یادگیری مواجه هستند، اضافه کرد: حدود 400 مرکز دولتی و 60 مرکز غیردولتی برای دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری راهاندازی شده است البته نیاز داریم در هر منطقه یک مرکز اختلالات یادگیری داشته باشیم و از افراد دارای تحصیلات بیش از فوقلیسانس استفاده میکنیم.