سه شنبه ۲۹ اسفند ۰۲ - March 19, 2024

کدخبر : 10213
یکشنبه 23 فوریه 2020 - 16:05
Print This Post

فروش آثار تجسمی «حوزه هنری» کلید می‌خورد/ ارائه اثر ۵۶۰ میلیونی

جزییات برپایی اولین نمایشگاه فروش آثار هنرهای تجسمی با عنوان «نقش بهار» صبح شنبه ۳ اسفندماه در حوزه هنری تشریح شد.



سیدمسعود شجاعی طباطبایی در ابتدای نشست گفت: مدت دوسال است پیگیر فروش آثار هنری هنرمندان در حوزه هنری هستیم. با توجه به امکانات وسیع حوزه هنری و برپایی نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های هنری چون جشنواره هنر جوان، قصد داشتیم به اقتصاد هنر و فروش آثار هنری بپردازیم تا هم به چرخه اقتصادی هنر کمک کنیم و هم تعامل گسترده بین حوزه هنری و هنرمندان ایجاد شود.

وی با تأکید بر اولویت کشف استعداد و برقراری ارتباط مؤثر با هنرمندان به ویژه جوانان، بیان کرد: در بحث اقتصاد هنر برنامه‌هایی برای اجرا در حوزه هنری داریم و این، اولین تجربه ماست.

شجاعی طباطبایی همچنین بیان کرد: در نمایشگاه فروش آثار هنرهای تجسمی «نقش بهار» شرایطی مهیا می‌شود تا هنر برای مردم عرضه شود. این موضوع را پنجشنبه هفته گذشته در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد تا بحث فرهنگسازی برای حضور مردم مهیا شود تا بتوانند بخشی از درآمدشان را برای هنر هزینه کنند.

وی با بیان اینکه در این موضوع بحث تقابل مطرح نیست، تاکید کرد: از برنامه‌های مدنظر ما در این رویکرد، هم‌افزایی است تا با برخی مراکز و شبکه‌های اجتماعی این اتفاق به شکل مطلوب انجام شود. در جلسات استانی که دارم نیز به این موضوع تاکید دارم؛ بهتر می‌دانید برخی شهرهای ما طلایه‌دار یکی از هنرها هستند مثل خوشنویسی که منشأ آن قزوین است و ایده‌آل ما این است این هم‌افزایی سبب شود تا از این امکان برای ارتباط با مردم و ارتباط مستمر با هنرمندان بهره‌مند شویم.

مدیرکل هنرهای تجسمی حوزه هنری، اساتید پیشکسوت و هنرمندان جوان را دو گروه هنرمندی دانست که آثارشان در نمایشگاه نقش بهار عرضه می‌شود، دانست و افزود: نکته حائز اهمیت این است که ارائه آثار هنری آنقدر مساله مهمی است که حتی رئیس بانک مرکزی اعلام می‌کند تابلوهای هنری جایگزین طلا شوند! البته پیش از این این اتفاق در چین افتاده بود.

وی بیان کرد: برای ارائه آثار هنری در گالری حوزه هنری، اولویت خاصی تعیین نشده است و آثار بعد از فروش بلافاصله تقدیم خریدار می‌شود و اثر دیگری جایگزین اثر فروخته شده می‌شود.

شجاعی طباطبایی درباره قیمت‌گذاری آثار برای فروش نیز گفت: قیمت کارشناسی از سوی ما اعلام شده ولی قیمت نهایی با تعامل با هنرمندان روی تابلوها قرار گرفته است.

سیدشهاب‌الدین شکیبا نیز در این نشست با تاکید بر شعار این نمایشگاه «هنر برای هدیه است»، گفت: در نمایشگاه فروش آثار هنرهای تجسمی «نقش بهار» مخاطب با هر توان و قیمتی می‌تواند خرید کند. قیمت‌ها از ۲۵۰ هزار تومان آغاز می‌شود و تا چندصد میلیون تومان خواهد بود.

وی در ادامه به دو بخش اساتید پیشکسوت هنری و هنرمندان جوان در این نمایشگاه اشاره کرد و اسامی برخی اساتید هنرهای تجسمی را برای خبرنگاران اعلام کرد: جلال شباهنگی، کاظم چلیپا، منوچهر معتبر، صادق تبریزی، علی گلستانه، ناصر اویسی جلیل رسولی، نصراله افجه‌ای، مرتضی اسدی، کامبیز درمبخش، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، ژازه تباتبایی، محمود زنده‌رودی، پرویز کلانتری، محمدعلی ترقی‌جاه و احمد وثوق احمدی از جمله برخی اساتید هستند که آثارشان به فروش خواهد رسید.

شکیبا درباره چیدمان آثار گفت: چیدمان آثار در نمایشگاه به صورتی است که یک سوم فضا به هنرمندان پیشکسوت و دو سوم فضا به هنرمندان جوان تعلق گرفته است. رشته‌های هنری حاصر در نمایشگاه نیز شامل نقاشی، نقاشی خط، کاریکاتور، خوشنویسی، حجم و مجسمه هستند و لازم است تاکید کنم بنا داریم این نمایشگاه را هر سال برگزار کنیم و اگر استقبال خوب باشد ادامه خواهد داشت.

وی در پایان با تاکید بر اینکه تلاش کردیم آثار با حداقل قیمت ارائه شوند، بیان کرد: روز افتتاحیه ۲۵۳ اثر از ۹۶ هنرمند که حدود ۳۰ هنرمند پیشکسوت و باقی جوانان هستند، روی دیوار می‌رود. گران‌ترین اثر حاضر در نمایشگاه، تابلوی نقاشی‌خط متعلق به جلیل رسولی است که ۵۶۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

به گزارش مهر، نمایشگاه فروش آثار هنرهای تجسمی با عنوان «نقش بهار» ۶ اسفندماه در گالری خانه واقع در خیابان سمیه نرسیده به خیابان حافظ، پلاک ۲۵۷ افتتاح می‌شود. علاقمندان می‌توانتد از ۷ تا ۱۴ اسفندماه و ساعت ۹ تا ۱۸ به این نمایشگاه مراجعه کنند.

برچسب ها :
دیدگاه شما