سه شنبه ۲۹ اسفند ۰۲ - March 19, 2024

کدخبر : 10012
سه‌شنبه 3 دسامبر 2019 - 17:04
Print This Post

از استانداردسازی بیشتر تا سورپرایزهای جشنواره

نشست خبری سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت با حضور محمد حمیدی مقدم برگزار شد.

261

نشست خبری سیزدهمین جشنواره فیلم مستند ایران (سینماحقیقت) با حضور محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و دبیر این دوره از جشنواره سه‌شنبه دوازدهم آذر برگزار شد.

در ابتدای این نشست آمار فیلم‌های حاضر در جشنواره ارائه شد. پس از آن محمد حمیدی‌مقدم از افزایش ۸ درصدی ساخت مستند در کشور خبر داد و گفت: ۷۳شهر کشور مستندهایشان را به جشنواره ارائه دادند.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی آمار فیلم‌های حاضر در بخش‌های مختلف جشنواره سینما حقیقت را بیان کرد و پس از آن از مستندهای بین‌المللی از کشورهای مختلف در این جشنواره گفت.

وی در ادامه از تفاوت‌های جشنواره سیزدهم با جشنواره‌های قبل گفت. تفاوت در طرح و یونیفورم اولین تفاوت این جشنواره با دوره‌های قبل از نگاه دبیر آن است که دلیل آن هم پیوستن رضا عابدینی به عنوان مدیر هنری به این دوره از جشنواره است. دومین تفاوت هم صدور کارت ورود به جشنواره برای تمام حاضران در این جشنواره است.

حمیدی‌مقدم در ادامه گفت: مخاطبان ما، اهالی رسانه و صاحبان اصلی و علاقه‌مندان به سینمای مستند هستند. صنوف اصلی سینمای مستند در شورای سیاست‌گذاری عضو دارند و آنها اعضایشان را به جشنواره معرفی می‌کنند.

وی در ادامه از ایجاد باشگاه فیلم مستند خبر داد و گفت: برای اینکه اعضای این باشگاه اشتیاق بیشتری داشته باشند با پرداخت مبلغی تا حداکثر ۱۵۰نفر می‌توانند بلیت‌های جشنواره را خریداری کنند.

پیش‌ به سوی استانداردسازی و منظم‌تر شدن جشنواره

محمد حمیدی‌مقدم در ادامه از اختصاص تعدادی از صندلی‌های هر سالن برای فروش حضوری گفت و قیمت بلیت هر سانس بعداز ظهر را ۱۰ هزارتومان و سانس صبح ۵هزارتومان اعلام کرد.

دبیر جشنواره سیزدهم‌ سینما حقیقت همچنین گفت: سانس صبح هر روز را برای مستندهای پرمخاطب روز قبل قرار دادیم تا اهالی رسانه و علاقه‌مندان‌ نمایش هیچ فیلمی را از دست ندهند.

وی در ادامه گفت: ده صندلی به صاحب فیلم، ده تا دوازده صندلی برای اهالی رسانه و ده صندلی هم ظرفیت رزرو برای مهمان‌های بین‌المللی و هیات داوران است. حمیدی‌مقدم سپس هدف اصلی از این کارها را آرام‌تر کردن فضای جشنواره و منظم‌تر شدن جشنواره سینما حقیقت و استانداردسازی آن دانست.

او همچنین گفت: برای اولین‌بار سهم فروش هر فیلم به مالک فیلم با تایید کارگردان و تهیه‌کننده پرداخت خواهد شد. و فیلم‌هایی که مرکز گسترش مالک آن است، سهم فروششان به صاحبان فیلم با هدف حمایت از آثار مستند اختصاص خواهد یافت.

در ادامه حمیدی‌مقدم از اختصاص یک سالن موزه سینما برای این جشنواره خبر داد و گفت: ۱۳ استان تا امروز داوطلب پخش آثار سینما حقیقت هستند.

سورپرایزهایی برای علاقه‌مندان سینما

دبیر جشنواره سیزدهم سینماحقیقت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران از اکران فیلم «سرزمین عسل» به عنوان سورپرایز جشنواره نام برد و همچنین مستند پرتره‌ای که توسط پسر آندره تارکوفسکی از این سینماگر بزرگ‌ ساخته شده در این جشنواره به نمایش در خواهد آمد.

وی در ادامه از برگزاری پیچینگ پنل‌ها برای اینکه فیلمسازان کشور ما به سمت تولید مشترک‌ با کشورهای دیگر بروند گفت. ۱۵ طرح نهایی در جشنواره امسال در پیچینگ پنل با هیات داوران بین‌المللی ارائه خواهند شد.

حمیدی‌مقدم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری از میزان ممیزی فیلم‌ها پس از بررسی در معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی گفت: امسال ما برای اولین‌بار با حضور صنوف مستندساز و صداوسیما به عنوان مهمترین پلتفرم پخش مستند شورای سیاست‌گذاری داشتیم. در این رابطه هیچ دخالتی از سوی دبیر جشنواره انجام نشده است.

وی در ادامه گفت: در وزارت ارشاد این قانون وجود دارد که تمام فیلم‌ها باید قبل از نمایش در هر جایی، نظارت و ارزشیابی مجوز داشته باشد. امسال هیچ ممیزی و قلع و قمعی نداشتیم. جز پرتره بهمن کیارستمی که شما خودتان گفتید. این فیلم حتی در همان هیات‌های انتخاب اولیه ما مشخص بود امکان پخش ندارد. تعامل خوبی بین اداره نظارت و ارزشیابی و جشنواره سینماحقیقت وجود دارد. مسوولیت بعضی از فیلم‌ها را خود ما پذیرفتیم و در جشنواره به نمایش درخواهند آمد.

دبیر جشنواره سینماحقیقت درباره تعامل با شهرستان‌ها گفت: این تعامل خودجوش است. ما سینماسنتر اصفهان وارد مذاکره شدیم و اگر به تفاهم برسیم با توجه به اینکه علاقمندی از چند جهت در این شهر وجود داشت، فیلم‌ها با بلیت‌فروشی به نمایش درخواهند آمد. از سوی دیگر از ۱۳استان پیشنهاداتی برای نمایش فیلم‌ها داریم که احتمالا فیلم‌ها در ده استان به نمایش درخواهند آمد.

وی در ادامه از توجه به جریان مستندسازی در استان سیستان بلوچستان و نمایش‌های دانشگاهی در این استان خبر داد و گفت: دوست داشتیم‌ این اتفاق امسال رخ بدهد ولی ان‌شالله از سال بعد اجرایی خواهد شد.‌

حمیدی‌مقدم با بیان اینکه تمرکز این دوره از جشنواره بر نظم و منظم شدن است گفت: امسال سال مخاطب‌سنجی برای جشنواره سینماحقیقت است.

دبیر سینماحقیقت در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری گفت: تمام آن چیزی که انتخاب شده توسط هیات انتخاب و با توجه به کیفیت کارها بوده. در راستای شفاف‌سازی وزارت ارشاد تمام مراحل به صورت شفاف انجام شده. هیات انتخاب به صورت مستقل و با توجه به تمام شرایط و مسائل دست به انتخاب زدند.

ماجرای فیلم بهمن کیارستمی

سوال بعدی بار دیگر درباره فیلم بهمن کیارستمی بود. حمیدی‌مقدم‌ درباره علت خارج شدن این فیلم از جشنواره گفت: نظر من این است که با توجه به قوانین و مقررات ما شاید ارائه این فیلم‌ به جشنواره می‌توانست اتفاق نیافتد. بخش عمده فیلم که درباره یک نقاش قدیمی است، به دلیل بحث حجاب و بی‌پردگی در این مساله مشکل دارد و هیچگونه امکان نمایشی فعلا برای این فیلم وجود ندارد.

دبیر سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت در پاسخ به سوالی درباره حرکت سینمای مستند به سمت بازاری شدن در صورت فروش بلیت گفت: انگیزه ساخت یک فیلم مستند و هزینه و مخارج آن سوال اساسی در سینمای مستند است. این فیلم‌ها در یک مجموعه یا پکیج در تلویزیون‌ها و کانال‌های مخصوص خود به نمایش درمی‌آیند و حداقل بودجه را درمی‌آورند. ما در فروش بلیت یک‌ هدفی داریم که فیلمساز یک درآمد حداقلی داشته باشد برای اینکه فیلمساز به سمت تولید فیلم مستند بلند و نیمه‌بلند برود. این یک فرآیند نظم‌دهی و ارزش‌گذاری است و اصلا بحث تجاری آن مطرح نیست.

وی در ادامه از مستندهای سیاسی حاضر در جشنواره اینطور گفت: امسال ما هم مستندهای سیاسی با نگاه‌های متفاوت داریم و فکر می‌کنم امسال رنگ خوبی در این زمینه داریم.

حمیدی‌مقدم سپس گفت: امسال تعامل خوبی با تلویزیون داریم که در یکی دو سال اخیر رخ داده. برنامه ویژه و زنده سینما حقیقت هر شب از شبکه چهار پخش می‌شود. یک برنامه از شبکه یک خواهیم داشت. شبکه دو هم برنامه‌ای خواهد داشت. شبکه مستند هم به عنوان یار همیشگی جشنواره با ما همراه خواهد بود. شبکه آی فیلم‌ و چند شبکه خارجی دیگر هم از جشنواره گزارش‌هایی خواهند داشت.

دبیر سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت درباره شاخص‌های انتخاب مستندهای برتر گفت: شاخص‌ها توسط ترکیب هیات داوری تعیین‌ می‌شود. هر جشنواره باید استراتژی و نگاهش مشخص باشد. از سال بعد در جشنواره سینماحقیقت هم این اتفاق خواهد افتاد. امسال با همین گروه ها و رنگ‌ها و نظرهایی که در جشنواره حضور دارند پیش می‌رویم و امیدواریم در نهایت فیلم‌هایی انتخاب شوند که در جریان سینمای مستند تاثیر گذار هستند و توانستند حرف جدیدی بزنند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره استفاده از تجربه شخصی‌اش برای جشنواره سینماحقیقت گفت: نکته اول اضافه شدن رضا عابدینی به این دوره بود و نکته بعد استانداردسازی جشنواره که سعی می‌کنیم از جنبه‌های مختلف به سمت آن برویم. اولین آسیبی که به ذهن من رسید شیوه مواجهه و رسیدن مخاطب به فیلم‌ها است که به این شیوه رسیدیم که درهای جشنواره با وجود همه انتقادات ‌و با احترام به همه دوستان بسته باشد. نکته بعدی این است که هیچ جشنواره‌ای پاسخگوی علت رد شدن فیلم‌ها نیست و هر جشنواره‌ای استراتژی خاص خودش را دارد. باید به سمتی برویم که فیلمسازان کشورهای همسایه برای پیدا کردن سرمایه‌گذار به این جشنواره بیاید. آن وقت جشنواره ما بین‌المللی شده است.

در پایان حمیدی‌مقدم‌ از موجز برگزار شدن اختتامیه خبر داد و گفت: یک مراسم‌ نکوداشت استاد منوچهر طیاب و احمد ضابطی جهرمی را هم خواهیم داشت که در یک شب ویژه برگزار خواهیم کرد و در دو سانس دو اثر ویژه این دو هنرمند به نمایش درخواهد آمد. یک مراسم رونمایی از کتاب “پژوهش‌های سینمایی” اثر پژوهشی آقای تهامی‌نژاد را هم در دومین روز جشنواره برگزار خواهیم‌ کرد که با این دو کار می‌خواهیم اهمیت پژوهش در حوزه مستند را یادآور شویم.

برچسب ها :
دیدگاه شما