سه شنبه ۲۹ اسفند ۰۲ - March 19, 2024

کدخبر : 9783
دوشنبه 7 اکتبر 2019 - 17:35
Print This Post

جزییات هفته خوشنویسی/ جایگاه نماینده وزیر در انجمن خوشنویسان چیست

غلامحسین امیرخانی درباره جایگاه نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انجمن خوشنویسان ایران توضیحاتی ارائه کرد.

نشست خبری انجمن خوشنویسان ایران همزمان با هفته خوشنویسی با حضور غلامحسین امیرخانی رییس شورای عالی، یدالله کابلی عضو شورای ارزشیابی، علی اشرف صندوق آبادی نایب رییس انجمن، عارف براتی مدیر اجرایی انجمن، میرحیدر موسوی عضو شورای عالی انجمن، محمدحسین ساکت نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محسن میرحسینی مدیر روابط عمومی انجمن خوشنویسان ایران دوشنبه ۱۵ مهر در سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

محسن میرحسینی در ابتدای نشست گفت: سومین سالی است که هفته خوشنویسی برگزار می‌شود و در نشست پیش‌رو بخش عمده‌ای از صحبت‌ها حول برنامه‌های خوشنویسی است. همچنین گرامیداشت هفته خوشنویسی و افتتاحیه نمایشگاه بزرگ نستعلیق نویسان ایران جمعه ۱۹ مهر در مجموعه فرهنگی هنری آسمان برگزار خواهد شد. ششمین نمایشگاه خوشنویسی دستخط نیز روز گذشته افتتاح شد.

غلامحسین امیرخانی نیز با تاکید بر لزوم برپایی دیدارهای صمیمانه با اهالی رسانه، بیان کرد: گفتگو و اطلاع دقیق سبب می‌شود نکته‌های موجود سوء تفاهم‌برانگیز رفع شود.

محمدحسین ساکت نماینده وزیر ارشاد نیز در سخنانی گفت: هر اندازه بتوانیم هنر را در جامعه گسترش دهیم می‌توانیم جرم را کاهش دهیم و این تجربه جوامع دیگر نیز است. تحقق این مهم از سنین پایین و با ابزار کم نیز قابل دسترسی است که هنر خوشنویسی یکی از این هنرهاست.

علی اشرف صندوق آبادی نایب رییس انجمن خوشنویسان ایران با تایید سخنان محمدحسین ساکت در ترویج هنر خوشنویسی، بیان کرد: در نظرسنجی صورت گرفته توسط رادیو فرهنگ، اعلام شد که اکثر مردم عامل بدخطی را نظام آموزشی کشور می‌دانند. در این زمینه انجمن خوشنویسان ایران نیز اعلام آمادگی کرده است که موثر باشد و امیدواریم زیبانویسی به عنوان فرهنگی سنتی احیا شود.

میرحیدر موسوی رییس کمیسیون فرهنگی انجمن خویسان ایران نیز در توضیح سیاست‌ها و برنامه‌های هفته خوشنویسی در سراسر ایران و دیگر شعب خارج کشور گفت: چون جریان خوشنویسی در کشور برنامه‌های وسیعی دارد تصمیم گرفتیم به جای هفته خوشنویسی، ماه خوشنویسی برگزار کنیم و از ۵ مهرماه تا دوم آبان هر روز برنامه داریم همچنین نگاه را به سمت خارج از تهران بردیم.

وی بیان کرد: آغاز ماه خوشنویسی با برپایی بزرگترین نمایشگاه شکسته‌نویسان معاصر ایران آغاز شد که آثار از پنجم مهرماه در مجموعه فرهنگی هنری آسمان روی دیوار رفت. همچنین برنامه‌هایی چون همایش‌ها و نشست‌های خوشنویسی در استان‌های گیلان، زنجان، کردستان، قزوین، همدان، گلستان، تهران و فارس خواهیم داشت.

موسوی با اشاره به جداسازی رشته‌های خوشنویسی برای برپایی کارگاه و نمایشگاه در هفته خوشنویسی، توضیح داد: رشته‌های خوشنویسی را جدا مورد نظر قرار دادیم و برای هر کدام از رشته‌های خوشنویسی به صورت جداگانه همایش و نمایشگاه در استان‌ها برگزار خواهیم کرد.

امیرخانی در پاسخ به پرسشی درباره بودجه اختصاص یافته به هفته خوشنویسی و پرداخت حق الزحمه ناچیز مدرسان خوشنویسی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی موجود، ما هم اذعان داریم که اساتید خوشنویسی، حق‌الزحمه‌شان در حد پول کرایه ماشین ماهانه‌شان است اما وقتی تشکیلاتی به صورت خودکفا کار می‌کند وضعیت اینگونه می‌شود. علیرغم کمک‌های وزارت ارشاد، ما نمی‌توانیم حق مدرسان را پاسخگو باشیم. البته در این مورد بیلان ما می‌تواند در اختیار رسانه‌ها قرار بگیرد.

صندوق آبادی نیز در این باره گفت: قطعا بخشی از بودجه هفته خوشنویسی توسط ستاد مرکزی انجمن خوشنویسان ایران تقبل شده است اما با توجه به سیاست کلان انجمن، سعی کردیم از مجموع ظرفیتی که در استان‌ها داریم و جذب اسپانسر این هفته را برگزار کنیم. اما اینکه مرکز هنرهای تجسمی چقدر کمک کرده، مطلب مهم این است که بودجه فرهنگ و هنر کشور نسبت به بودجه‌های دیگر بسیار کم است و در وزارت ارشاد نیز بودجه کمی به زیرمجموعه‌ها تعلق می‌گیرد. حتی در نظر داشته باشید اساتید ما بر اساس عشق و علاقه‌شان سر کلاس‌ها با کمترین توقع حاضر می‌شوند. این انتظار را داریم این ظرفیت، مورد توجه بیشتری قرار گیرد و مجموعه ادارات ارشاد و هیات دولت باید نسبت به این موضوع توجه کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: برای هر برنامه، رقم بودجه‌ای مجزا تعلق گرفته است و البته ۶۰ میلیون تومان سهم دفتر مرکزی انجمن خوشنویسان ایران است.

غلامحسین امیرخانی در پاسخ به پرسش درباره جایگاه نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تشکیلات انجمن خوشنویسان ایران پس از انقلاب اسلامی با اعضای بسیاری کار خود را ادامه داد و چون وزارت ارشاد علاقمند بود در جریان برنامه‌های انجمن قرار بگیرد و به همین دلیل ۶ نماینده تاکنون در این سمت حضور داشتند و جایگاه آنها نیز با تصویب مجمع نمایندگان خوشنویسان سراسر کشور رسمیت پیدا می‌کند.

محمدحسین ساکت نیز در ادامه در پاسخ به مهر گفت: برابر اساسنامه انجمن خوشنویسان ایران، وزیر ارشاد امروز و وزیر فرهنگ دیروز نماینده‌ای در انجمن خوشنویسان ایران داشت و دارد که این نماینده یک حق رای در شورای عالی انجمن دارد. پیشنهادی مبنی بر این مطرح شده بود که چون در دیگر انجمن‌ها نماینده‌ای حضور ندارد پس در انجمن خوشنویسان ایران نیز نباید نماینده‌ای حضور داشته باشد.

وی، این پیشنهاد را بدون اطلاع کافی از وضعیت انجمن‌ها دانست و افزود: همه تشکلات و انجمن‌ها محترم هستند اما این انجمن‌ها با اعضای کمتری نسبت به انجمن خوشنویسان ایران فعالیت می‌کنند. همچنین انجمن خوشنویسان ایران برای پشتیبانی و هماهنگی کارها، نماینده‌ای از سوی وزیر ارشاد دارد که با حق یک رای در شورای عالی انجمن نیز حضور دارد. از سال ۹۳ تاکنون در این سمت هستم و برگزاری اولین همایش انجمن در این دوره محقق شد و بخش عمده‌ای از گسستگی موجود در انجمن نیز در دوره من برطرف شد. همچنین از نظر حقوقی نیز در خدمت دشواری‌های مالی انجمن بوده‌ام.

ساکت در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره مصاحبه غلامرضا راهپیما و حواشی انجمن گفت: آغاز ستیزه‌گری آقای راهپیما از زمانی آغاز شد که درخواست کرد در مراسم رونمایی از کتابش استاد امیرخانی حضور داشته باشد که من از برخی موضوعات مطلع نبودم.

امیرخانی در پاسخ به این پرسش توضیح داد: راهپیما آدم فعالی است و کتابی تالیف کرد که برای من نیز آورد که روی آن نظر دهم اما وقتی کتاب تورق کردم متوجه شدم از هنرمندان معاصر، فقط خط خودش را قرار داده است و من گفتم از ابتدای دوران معاصر تاکنون بیش از ۵۰ استاد خوشنویسی در رشته‌های مختلف داریم و اگر من این کتاب را تایید کنم کاری دور از انصاف انجام دادم. از نظر شما، آیا توقعی که ایشان داشته محق بوده است؟

برچسب ها :
دیدگاه شما