سه شنبه ۲۹ اسفند ۰۲ - March 19, 2024

کدخبر : 9764
دوشنبه 30 سپتامبر 2019 - 11:35
Print This Post

«خورشید» مستقل برگزار می‌شود/ متولی سینمای تجربه‌گرا هستیم

مهدی یارمحمدی دبیر هفتمین جشنواره فیلم مستقل «خورشید» در نشست خبری این رویداد به ارایه توضیحاتی درباره آن پرداخت.

نشست خبری هفتمین جشنواره فیلم مستقل «خورشید» صبح امروز ۸ مهرماه در خانه هنرمندان برگزار شد.

در ابتدای این نشست مهدی یارمحمدی دبیر این جشنواره گفت: در سال‌های گذشته هم همیشه عنوان کرده‌ام که بزرگترین حامیان ما فیلمسازان و اصحاب رسانه هستند. این جشنواره ویژه سینمای مستقل تجربه‌گرا و مبتنی‌بر اندیشه‌ورزی است؛ این سینمایی است که جشنواره «خورشید» خودش را متولی آن می‌داند و تلاش می‌کند به عنوان چهره سینمای ایران در مجامع بین‌المللی شناخته شود.

وی افزود: این جشنواره هر تولیدی را نمی‌پذیرد، چراکه شاید حرف جدیدی ندارند و چیز جدیدی به سینما اضافه نمی‌کنند. از نظر من سینمای تجربه‌گرا پتانسیل لازم را در ایران ندارد، از همین رو جشنواره «خورشید» در تلاش است که به این نوع از سینما برسد چون به نظر من آبروی سینمای ماست و هربار به آن ورود کردیم درخششی به همراه داشته است. بخش ویژه این جشنواره «بازآفرینی شهری» نام دارد چون این موضوع، کانسپتی برای تعریف دوباره سینمای تجربه‌گراست و شاید لازم است جشنواره بعد از هفت دوره خودش را بازآفرینی کند. ضمن اینکه ما فکر می‌کنیم شهر اهمیت ویژه‌ای دارد و چیزی که اهمیت دارد این است که از این بستر به احترام به طبیعت، محیط زیست، انسان و… برسیم. من از دوستان شرکت «بازآفرینی شهری» و شهرداری درخواست می‌کنم حمایت خود را از جشنواره پایمردانه‌تر پیگیری کنند و جشنواره را در اولویت قرار بدهند.

دبیر جشنواره «خورشید» افزود: ما تعاملی با سینمای آلمان داشته‌ایم و مهمانانی از آنجا خواهیم داشت. به همین منظور ورکشاپی برای فیلم‌های ایرانی در آلمان هم برگزار و تولیدات سینمای ایران در قالب آن معرفی می‌شود. ضمن اینکه جایزه ویژه نتپک را هم داریم و این فرصتی برای معرفی سالانه یک فیلم از ایران در جشنواره‌های معتبر آسیا اقیانوسیه خواهد بود.

یارمحمدی با اشاره به برگزاری جشنواره با وجود مشکلات بسیار زیاد به ویژه در حوزه اقتصادی گفت: جشنواره‌ای از این دست، فرصتی برای گسست از روزمرگی است، دقایقی همه چیز را بازآفرینی می‌کند و باعث می‌شود دنیای بهتری برای زیست داشته باشیم. پس چرا از آن حمایت نمی‌کنیم. سینمای کوتاه، ستاره معتبر جشنواره‌های دنیاست. اگر قرار باشد این جشنواره‌ها مورد حمایت قرار نگیرد چه تدبیری باید اندیشید؟ از همین رو از تمام سازمان‌ها می‌خواهم به ضرورت برگزاری رویدادهای تجربه‌گرا توجه کنند.

در ادامه این نشست پرواز همای خواننده کشورمان گفت: من به‌عنوان یکی از مشاوران جشنواره در خدمت هستم و قرار است جایزه «ارزش اخلاقی و انسانی» را من انتخاب کنم، نگاهی به موسیقی‌ها داشته باشم و ورکشاپی را به همراه مسعود سخاوت دوست برای بررسی موسیقی‌های خوب فیلم‌های دنیا برگزار کنیم. من به صورت شخصی و قلبی با این جشنواره همکاری کردم چراکه از کودکی به سینما و نمایش علاقه داشتم و همیشه بخشی از کارهایم را به نمایش اختصاص می‌دهم از همین رو این پیشنهاد را پذیرفتم.

در ادامه رضا نگهبان مدیرکل جدید راه و شهرسازی استان تهران اظهار کرد: ما در خصوص بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده توان محدودی داریم و کار سختی است البته آقای وزیر قول داده‌اند تا پایان دولت تدبیر و امید ۴۰۰ واحد مسکونی را تحویل بدهند اما راحت تر این است که در بافت فرسوده مداخله شود. هر فیلمی یک پیوست اجتماعی برای جامعه مخاطب دارد توقع ما این است برای بازآفرینی شهری طرح‌هایی به ما معرفی کنید. سالانه بالغ بر ۱۷ هزار نفر در جاده‌های کشور ما کشته می‌شوند در حالی که جامعه هنری می‌توانند برای این موضوع فرهنگ‌سازیی کنند.

سپس مجید روستا عضو هیات مدیره بازآفرینی شهری عنوان کرد: مسأله بازآفرینی شهری به بخش وسیعی از عرصه‌های کشور مرتبط است. شهر اساسا یک خلق هنری است. از همه عزیزان دعوت می‌کنم با یک رویکرد جدید به این امر کمک کنند. در حال حاضر کسانی در این بافت‌ها زندگی می‌کنند که هیچ خبرنگاری به آن‌ها توجه نکرده، به نخبه‌هایی که در این محلات زندگی می‌کنند، توجهی نشده است بنابراین می‌شود از زاویه دیگر به این مسایل و البته بازآفرینی شهری توجه کرد.

کاوه سجادی‌حسینی از دیگر دست اندرکاران این جشنواره گفت: اینکه یک فستیوالی قدم جلو گذاشته تا برای آثار تجربی آستین بالا بزند، ستودنی است. این بازآفرینی شهری در این دوره کمتر بود و باید به آن بیشتر پرداخته شود البته نباید بین سینمای شهری و غیر شهری فاصله بگذاریم. این راهم باید بگویم که فیلم‌هایی که به جشنواره رسیده، فیلم‌های خوبی بودند.

سپس رهبر قنبری از دیگر اعضای این جشنواره گفت: ما فیلمسازان بسیار خوبی داریم اما مدیران بزرگ کشور خوابند. همه ما می‌دانیم پول‌ها کجا خرج می‌شود اما مهدی یارمحمدی با مشکلات بسیار هر سال جشنواره را برگزار می‌کند.

روستا در همین بخش اظهار کرد: هدف ما این نیست که فعالیت‌هایمان در تهران متمرکز شود، ما می‌توانیم با هنرمندان همکاری کنیم و آن‌ها پیشنهاداتی به ما ارایه دهند و ما حمایت مالی کنیم ضمن اینکه بخش بازآفرینی شهری قرار است از فیلم‌های برگزیده این بخش حمایت کند.

سپس یارمحمدی توضیح داد: برخی به ما می‌گویند جشنواره مستقل نباید بودجه بگیرد و یا متعهد نیست وارد حوزه‌های مختلف شود، اما این موضوعات استقلال من را به چالش نمی‌کشد. اینکه «بازآفرینی شهری» چرا در جشنواره است، برای این است که فرصتی برای فیلمسازان ایجاد کنیم. ما جشنواره دولتی نیستیم، ما تلاش کردیم فرصتی بیشتر برای فیلم‌های مستقل ایجاد کنیم باید بگویم فیلم‌های «خورشید» در سه جشنواره به نمایش در می‌آید این‌ها دستاوردهاست. اینکه چند فیلم ایرانی در کشورهای مختلف از جمله فرانسه به نمایش گذاشتیم از جمله دستاوردهای ماست ما هم قراردادی با شرکت بازآفرینی و شهرداری به طور کامل نداریم. اینکه این شرکت به این جشنواره ورود پیدا کرده به دلیل بازآفرینی نگاه مدیران است. موضوع این است که با این تعریف‌ها شرایطی پیش می‌آید که از روزمرگی‌ها خارج شویم.

یارمحمدی در پایان توضیح داد: برخی جشنواره‌ها ادعای مستقل بودن دارند و برخی جشنواره‌ها به طور واقعی مستقل برگزار می‌شود من ترجیح می‌دهم متولی سینمای مستقل باشیم.

برچسب ها :
دیدگاه شما