چهارشنبه ۱ آبان ۹۸ - October 23, 2019

کدخبر : 9301
یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴
Print This Post

استان تهران تا چند سال آینده به ۱۸ هزار کلاس درس جدید نیاز دارد

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با اشاره به اقدامات خیرین مدرسه‌ساز گفت: با توجه به شرایط فضای آموزشی، پایتخت به ۱۸ هزار کلاس درس نیاز دارد.

علی شهری مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به مناسبت بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان تهران برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد مرحوم محمدرضا حافظی، رئیس فقید جامعه خیرین مدرسه ساز کشور، اظهارداشت: در دو سه سال اخیر که منابع دولت با محدودیت روبه رو شد شاهد نقش پررنگ‌تر خیرین مدرسه ساز در امر مدرسه سازی بودیم و امروز حدود نیمی از مدارس کشور خیرساز هستند.

وی افزود: در استان تهران و در مهرماه ۱۳۹۷، دو سوم مدارس تحویلی با کمک خیرین مدرسه ساز ساخته شد.

شهری با بیان اینکه تلاش خیرین مدرسه ساز به الگویی تمام عیار برای سایر خیرین کشور تبدیل شده اس، خاطرنشان کرد: امروز خیرین مدرسه ساز از حیث تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته در رتبه  نخست کشور قرار دارند و مجامع خیرین مدرسه ساز برای اشاعه فرهنگ مدرسه سازی شب و روز در تکاپو و فعالیت هستند.

وی ادامه داد: میزان تعهدات خیرین مدرسه ساز استان تهران در سال گذشته که ۶۴ میلیارد تومان بود، فراتر رفته و اکنون به ۱۹۲ میلیارد تومان رسیده است و یکی از دلایل افزایش مشارکت خیرین در شرایط اقتصادی اخیر، مرهون اطلاع رسانی و تببین مشکلات آموزش و پرورش است که باید از رسانه‌ها نیز در این راستا قدردانی کرد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران از برگزاری بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه ساز تهران در دوشنبه سوم تیرماه در پژوهشگاه صنعت نفت خبر داد و درباره مشکلات مدارس در تهران گفت: در مقایسه با سیستان و بلوچستان، اگرچه آنجا فضای آموزشی سرانه پایینی دارد، اما مشکل مضاعف ما نسبت به سیستان و بلوچستان، تراکم بالای کلاسی است. و باوجود آنکه تراکم میانگین دانش آموزی در سطح کشور ۲۴ نفر در کلاس است، بعضا شاهد دوبرابر این میزان در کلاس‌ها هستیم و شهر قدس بالاترین تراکم را در سطح کشور دارد.

وی افزود: متوسط تراکم دانش‌آموزی در مدارس تهران ۳۲ نفر است و هشت نفر بیشتر از سرانه متوسط کشوری است. کلاس هایی داریم که تا لب سکو و تخته، دانش آموز نشسته و حتی امکان حرکت معلم در بین دانش آموزان مشکل است.

شهری با اشاره به ضرورت ساخت ۱۲ هزار کلاس درس در سطح تهران و انجام مکاتباتی از سال گذشته با استانداری در این زمینه از محل کمک‌های خیرین، اعتبارات دولتی و تبدیل به احسن املاک آموزش و پرورش تصریح کرد: این طرح به تایید استاندار تهران رسید و به فرمانداران نیز ابلاغ شد. دو بخش منابع مالی خیرین و دولت محقق شده است اما در بخش تبدیل به احسن املاک هنوز انتظارات محقق نشده است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با بیان اینکه سال گذشته تعدادی املاک بلااستفاده که قابل تبدیل به احسن هستند شناسایی شدند که باید زمینه تغییر کاربری در کمیسیون ماده ۵ شهرداری فراهم شود گفت: در این راستا اقداماتی انجام شده ولی آموزش و پرورش شهر تهران متولی است و درخواست کرده‌ایم که کمک بیشتری کنند تا بتوانیم اینکار را انجام دهیم؛ اگر این بخش از کار نیز پیش برود، امیدواریم بخش عمده‌ای از مشکلات ما در مناطق پرتراکم و دارای بافت فرسوده حل شود.

شهری به رایزنی با نمایندگان مجلس برای درنظرگرفتن ردیف اعتباری ویژه برای مدرسه سازی استان تهران نیز اشاره کرد و گفت: ۱۲ هزار کلاس درس نیاز است که با درنظرگرفتن جمعیت فعلی دانش آموزی برآورد شده است و اگر رشد جمعیت را لحاظ کنیم به ۱۸ هزار کلاس در چندسال آینده نیاز خواهیم داشت.

نیاز به اعتبار ۳۰۰ میلیون تومانی برای ساخت هر کلاس درس

وی ادامه داد: برای ایجاد هرکلاس متوسط ۳۰۰ میلیون تومان نیاز است. با اعتبارات و شرایط فعلی ساخت مدارس مورد نیاز بیش از ۳۰ سال طول می‌کشد و باید ردیف ویژه اعتباری دیده و یا تبدیل به احسن املاک آموزش و پرورش برای تامین منابع انجام شود.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با بیان اینکه نگران سه شیفته شدن مدارس در برخی مناطق شهرستان‌های تهران هستیم گفت‌: از خیران می‌خواهیم کمک بیشتری داشته باشند.

وی در ادامه درباره مشکل کمبود مدارس در مناطق و محله‌های انبوه ساز گفت: در مناطقی که انبوه سازی انجام می‌شود باید به ازای ساخت هر ۲۰۰ واحد مسکونی، زیرساخت‌های آموزشی نیز فراهم شود. یک اشکال در اجرا این است که ساخت مدرسه به انتهای کار منوط می‌شود و معمولا انبوه سازان آن را انجام نمی‌دهند و همکاران ما اقامه دعوا و شکایت می‌کنند که حتی اگر منجر به رای هم بشود باز هم برای فرزندان ما مدرسه نمی‌شود.

شهری ادامه داد: این کار در پروسه اجرا باید همزمان انجام شود. یک اتفاق ناخوشایند دیگر هم که رخ می‌دهد این است که چون انبوه سازان باید به ازای هر ۲۰۰ واحد یک مدرسه بسازند، ۱۹۹ واحد می‌سازند که از شمول قانون خارج شوند که باید اقدامات نظارتی در این زمینه توسعه یابد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با بیان اینکه تعداد واحدهای مسکونی مسکن مهر ۳۴۵ هزار واحد در تهران است که ۳۸۷ مدرسه ۱۵ کلاسه حتی دوشیفته با ۵۸۰۰ کلاس درس نیاز دارد گفت: از این تعداد، فقط ۹۷ مدرسه و کمتر از یک سوم آماده شده و فعال است.

وی با اشاره به مدارس منطقه۲۲ گفت: ۲۴ مدرسه دولتی با ۲۷۹ کلاس درس برای ۱۰ هزار جمعیت دانش آموزی و ۲۷ مدرسه غیردولتی با ۲۵۰۰ دانش آموز در این منطقه داریم. معادل همین تعداد مدرسه، در چند سال آینده نیاز است. در منطقه ۲۲ زمین آموزشی کم دیده شده است. اگر شهرداری زمین تخصیص دهد منابع ساخت را از طریق تعهدات خیری و منابع دولتی تامین می کنیم.

۴۰ تا ۵۰ درصد مدارس استان تهران نیازمند مرمت و بازسازی است

درادامه نعمت بنی‌آدم، رئیس هیأت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم محمدرضا حافظی رئیس فقید جامعه خیرین مدرسه ساز کشور گفت: اگر محمدرضا حافظی نبود، ۴۰ درصد مدارسی که بعد از انقلاب به وجود آمد، اکنون نبود.

وی افزود: برخی از خیرین علاقه دارند مدارس را در شهر خود بنا کنند، اما حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد مدارس استان تهران نیاز به مرمت و بازسازی دارند. اگر مکان یابی انجام شود در بعضی نقاط مرکزی شهر تهران مدارس فرسوده می‌تواند تبدیل به احسن شود و با فروش آن‌ها چند مدرسه بنا شود.

بنی‌آدم درباره سایر طرح‌های خیرین مدرسه ساز گفت: یک برنامه برای نام آوران دانش آموز و دانشجو در سطح استثنایی و ورزشی و درسی داریم تا به این افراد کمک کنیم و قرار بر این شد مجمع خیرین درباره این افراد گزارشی فراهم کند. معلولین حرکتی جسمی را به صورت شخصی زیر پوشش گرفتیم و نیاز‌های درمانی آن‌ها را پوشش خواهیم داد. برای تبیین مسائل خیرین به مدارس و دانشگاه‌ها خواستیم که مراجعه کنیم، ولی در این زمینه با ما همکاری نشد.

وی در ادامه درباره طرح‌های جدید خیرین مدرسه ساز بیان کرد: مدرسه متریک طرح جدیدی بود که در منطقه ۴ بنا شد، به این ترتیب که هر متری از مدرسه را اولیا یک دانش آموز تعهد و مبلغ یک میلیون را به صورت قسطی پرداخت می‌کنند اکنون از مدرسه متریک استقبال خوبی شده است.

وجود ۶۰۰ هزار خیّر مدرسه ساز در کشور

سیدهادی موجانی، رئیس هیات مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز شهرستانهای استان تهران در نشست خبری بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان تهران گفت: بعد از جنگ تحمیلی وضع مدارس کشور بسیار بد شد و کلاس‌های درس بالای ۵۰ نفر دانش‌آموز داشتند. در ابتدای انقلاب و شکل گیری مدارس، رهبر معظم انقلاب ساخت یک مدرسه در کیان شهر را تقبل کردند. در سال ۱۳۷۸ مجمع خیرین مدرسه ساز توسط مرحوم محمدرضا حافظی تشکیل شد.

وی افزود: در طی این ۲۳ سال، ۵۰۰ مجمع خیرین مدرسه ساز در سراسر کشور و ۱۰ مجمع خیرین مدرسه ساز در خارج از کشور تشکیل شده است.

رئیس هیات مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز شهرستانها استان تهران بیان کرد: مجمع خیرین مدرسه ساز هم اکنون ۶۰۰ هزار عضو در کشور و هزار نفر خیر مدرسه ساز در خارج از کشور دارد.

موجانی تاکید کرد: تعداد مدارس ما خیلی کم است و شهرستان‌های استان تهران یکی از محروم‌ترین مناطق از لحاظ دارا بودن مدرسه است.

برچسب ها :
دیدگاه شما