یکشنبه ۳ شهریور ۹۸ - August 25, 2019

کدخبر : 8777
سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸
Print This Post

استانداردهای اجباری در خودرو به ۸۵ استاندارد افزایش می‌یابد

رئیس سازمان استاندارد با بیان اینکه اکنون رعایت 55 استاندارد در خودروها الزامی است می‌گوید این میزان به 85 استاندارد افزایش می‌یابد و به این منظور از دی ماه سال‌جاری بررسی‌هایی در صنعت خودروسازی کشور آغاز شده است.

pirozbakht

نیره پیروزبخت ­در نشست خبری سازمان ملی استاندارد افزود: ​­اخیرا اخباری مبنی بر اینکه ​ بعضی از شرکت‌های تولید کننده لبنیات، ​ با کم فروشی محصولات خود را با وزنی کمتر از آنچه بر روی کالا ذکر شده است تولید می‌کنند منتشر شده­ که ممکن است این شبهه بوجود آید که سازمان ملی استاندارد این محصولات را به درستی رصد نکرده است اما­ اعلام می‌کنم که سازمان ملی استاندارد وزن محصولات را رصد نمی‌کند و تنها کیفیت آن‌ها را مورد آزمایش قرار می‌دهد.
وی اضافه کرد:­­ تیم‌های رصد محصولات لبنیاتی، ­ متشکل از نماینده سازمان ملی استاندارد و نماینده سازمان دیگر از جمله تعزیرات است.
پیروز بخت گفت: سازمان­ ملی استاندارد­ تنها کیفیت این محصولات را مورد آزمایش قرار می‌دهد که با توجه به اهمیت سلامت مردم، رصد‌های ما نشان داده که محصولات لبنی تولید داخل از کیفیت تولید بالایی برخوردار هستند، اما در مورد وزن آن‌ها این سازمان مسئولیتی ندارد.
رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: از سال ۹۲ تا سال ۹۷؛ ۱۰۰۰ واحد صنفی موفق به کسب نشان ملی استاندارد شده اند و این موضوع بر این واقعیت دلالت دارد که شایعاتی مبنی بر تعطیلی واحد‌های صنفی صحت ندارد و بسیاری از واحد‌های صنفی درحال فعالیت با حداکثر ظرفیت خود هستند.
نیره پیروزبخت در ادامه نشست خبری سازمان ملی استاندارد گفت: ایران تا سال ۵۷ حتی یک استاندارد بین المللی نداشت، اما تا سال ۹۲ هجده استاندارد و تا سال ۹۷ موفق به کسب ۲۸ استاندارد بین المللی شده است.
وی گفت: همچنین در زمینه کمیسیون‌های استاندارد‌های ایزو تا سال ۵۷ ایران در ۴۶ کمیسیون عضو بود و تا سال ۹۲ در ۲۴۰ کمیسیون. اما در سال ۹۷ ایران موفق به عضویت در ۴۶۷ کمیسیون استاندارد ایزو می‌باشد. همچنین در سال ۹۷ ایران دارای ۱۰۴ شرکت بازرسی کالای صادراتی و وارداتی در کشور‌های دیگر است که این عدد در سال ۹۲؛ ۸۸ شرکت بوده است.
پیروزبخت افزود: رتبه ایران در استاندارد‌های ایزو تا سال ۹۱ در بین ۱۶۳ کشور سی و یکم بود که در سال ۹۷ این رتبه به پله بیست و دوم ارتقاء یافته است. ضمن اینکه تا سال ۵۷ ایران تنها در ۱۰ تفاهم نامه بین المللی با کشور‌های دیگر عضو بود و تا سال ۹۲ تنها موفق به عضویت در ۳۱ تفاهم نامه بین المللی شده بود، اما امسال ایران در ۶۴ تفاهم نامه بین المللی استاندارد عضویت دارد.
وی گفت: در حوزه استاندارد‌های ملی هم تا سال ۵۷ ایران ۲ هزار و ۲۰۰ استاندارد ملی داشت که تا سال ۹۷ این عدد به ۳۲ هزار و ۸۱۷ استاندارد ملی تدوین شده افزایش یافته است. ضمن اینکه ۱۰ هزار و ۶۰۰ مورد از این استاندارد‌ها مربوط به سال‌های بین ۹۲ تا ۹۷ است.
پیروزبخت افزود: اقلام فرآوری شده تولید داخلی که ازجانب سازمان ملی استاندارد موفق به دریافت استاندارد شده اند تا سال ۵۷ تنها ۲۸ مورد بود و تا سال ۹۲ این عدد به ۳۱ هزار و ۹۲۴ مورد رسیده بود. اما امسال یعنی سال ۹۷ این اقلام به ۴۰ هزار مورد افزایش پیدا کرده است.
وی تأکید کرد: تا سال ۹۲؛ ۲۲ هزار واحد تولیدی موفق به دریافت نشان استاندارد شده بودند که این عدد در سال ۹۷ به ۲۳ هزار واحد تولیدی افزایش پیدا کرده است که این نشان از این است که بعضی از اخبار برای نا امید کردن مردم اعلام می‌شود که واحد‌های تولیدی درحال تعطیلی هستند، که واقعیت ندارد.
رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: یکی از اتفاقات مهمی که در سال ۹۷ در حوزه استاندارد‌های ملی افتاده است کالیبره کردن وزنه ۱ کیلوگرمی مرجع ایران است که سازمان ملی استاندارد موفق شد پس از ۴۳ سال این وزنه را به آزمایشگاه‌های مرجع خارجی فرستاده و دوباره آن را کالیبره کرده و به کشور برگرداند ضمن اینکه شاید این اتفاق برای مردم ما چندان خبری نشده باشد، اما کالیبره کردن این وزنه اتفاق بسیار مهمی است که حتی در کشور‌های پیشرفته برای آن جشن هم گرفته می‌شود.
وی درباره استاندارد‌های ۸۵ گانه خودرو هم گفت: به خودروساز‌ها ۱ سال زمان بیشتر داده شد تا استاندارد‌های ۸۵ گانه را کسب کند البته این به معنای اعطای امتیاز به خودروساز‌ها نیست بلکه از تاریخی که قرار بود خودرو‌ها دارای استاندارد‌های ۸۵ گانه باشد سازمان ملی استاندارد شروع به رصد خودرو‌های تولید شده کرده است و تست این استاندارد‌های ۸۵ گانه تقریباً یکسال زمان می‌برد ضمن اینکه متأسفانه به دلیل تحریم‌های ظالمانه جدید امریکا، مراحل تست بعضی از این استاندارد‌ها که باید در خارج از کشور انجام می‌شد، کمی کند شده است، اما از همین جا اعلام می‌کنیم که در پایان زمانبندی جدید هر کدام از خودرو‌های داخلی که این استاندارد‌ها را نداشته باشند به هیچ وجه اجازه تولید نخواهند داشت.
وی درباره کیفیت بنزین‌های تولید داخلی افزود: بنزین در دو دوره گرم و سرد نمونه برداری و آزمایش می‌شود. درحال حاضر در دوره گرم آزمایش‌ها کاملاً نشان از سلامت و کیفیت بنزین داخلی را می‌دهد و نمونه‌های تست بنزین در دوره سرد هم به تازگی برداشته شده است که خبر آن به زودی از طریق این سازمان منتشر می‌شود. اما در کل این سازمان کیفیت بنزین داخلی را تأیید می‌کند.
پیروزبخت ضمن تأکید بر لزوم تست استاندارد خودرو‌های وارداتی افزود: ۱۳ هزار خودرو مدت هاست که از گمرکات کشور دپو شده اند و اخیراً خبر‌هایی مبنی بر ترخیص آن‌ها شنیده می‌شود، اما با توجه به اینکه این خودرو‌ها مدت هاست در معرض هوای گرم و سرد قرار گرفته اند، ​ باید تأکید کنم که تنها پس از دریافت کردن استاندارد‌های لازم می‌توانند ترخیص شوند و ممکن است بعضی از این خودرو‌ها در طی این مدت بعضی از استاندارد‌های خود را از دست داده باشند که این منجر به عدم ترخیص آن‌ها خواهد شد.

برچسب ها :
دیدگاه شما