سه شنبه ۳ اردیبهشت ۹۸ - April 23, 2019

کدخبر : 8641
چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷
Print This Post

بيمه كتابفروشان بررسي شد

نشست هم اندیشی با دفتر امور فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان سازمان تامین اجتماعی در مورد بررسی بیمه کتابفروشان برگزار شد.

نشست هم انديشي بررسي بيمه كتابفروشان با حضور شايسته شريعتمداري، معاون دفتر امور فرهنگي و اجتماعي كارفرمايان سازمان تأمين اجتماعي، نيكنام حسيني پور، مديرعامل موسسه خانه كتاب، مجتبي تبريزنيا مشاور اجرايي موسسه خانه كتاب، محمد حسين قشقايي رئيس گروه مطالعات اداره كل كارفرمايان و سازمان هاي معاونت فرهنگي و اجتماعي، مژگان بهداروند كارشناس ارشد گروه مطالعات سازمان تامين اجتماعي، علي حاجي تقي مدير كتابفروشي ارمغان طوبي، فرهاد تيمورزاده مدير انتشارات تيمورزاده، اردشير بهجت مدير كتابفروشي بهجت، محسن بهشتيان؛ مدير كتابفروشي لارستان، علي اسماعيلي؛ مديرعامل انجمن كتابفروشان جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي «خوشه»، فرشته سنگري مدير كتابفروشي افرا كتاب در موسسه خانه كتاب برگزار شد.

در ابتداي اين جلسه حسيني پور با اشاره به دغدغه هايي كه در حوزه كتابفروشان مطرح است،گفت: با توجه به اين دغدغه ها، در برنامه ششم توسعه براي تعرفه آب، برق و گاز تسهيلاتي در نظر گرفته شده است كه آيين نامه اجرايي آن براي سازمان مديريت و برنامه ريزي ارسال شده است. اين حمايت ها براي آن است كه اين پاتوق هاي فرهنگي بتوانند به حيات خود ادامه دهند.

وي بيان كرد: موضوع تامين اجتماعي و معافيت ها يكي از دغدغه هايي است كه معمولا كتابفروشان در جلسات مشتركي كه معمولا برگزار مي شود مطرح مي كنند. همچنين، عدم اطلاع رساني قوانين تصويب شده از سوي سازمان تامين اجتماعي به كتابفروشان بخشي از مشكلات آنها است. به دليل ارتباط مستمر كتابفروشان با خانه كتاب مي توانيم بخش نامه هاي مربوط به صنف كتابفروشان را در سايت درج كنيم تا كتابفروشان و ناشران در جريان آخرين تغييرات قرار بگيرند. تمام تلاش ما اين است كه مشكلات كتابفروشان از طريق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مجلس شوراي اسلامي و دولت با تصويب قانون حل شود.

مديرعامل خانه كتاب عنوان كرد: يكي از برنامه هاي ما اجراي طرح هايي است كه خدمات به كتابفروشان را تسهيل كند. در دوره هاي گذشته نگاه و توجه در قالب فيلم، زينك و كاغذ به سمت ناشران بود و اين موضوع افزايش روز افزون ناشران را به دنبال داشت. نتيجه اين اتفاق معادله نابرابر بين ناشران و كتابفروشان بود.

وي ادامه داد: از سال ۱۳۹۲ به بعد با حضور دكتر صالحي در معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دغدغه توجه به كتابفروشي ها مطرح شد و به دنبال آن، برنامه هاي متنوعي در قالب طرح هاي فصلي يارانه حمايتي از كتابفروشي ها، تسهيلات براي توسعه و تجهيز كتابفروشي ها و هم افزايي سازمان هايي غير از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اجرا شد.

مديرعامل خانه كتاب با تاكيد بر اينكه كتابفروشان سلول هاي تنفسي شهر هستند، گفت: كتابفروشان به عنوان يكي از حلقه هاي تاثيرگذار حوزه نشر اگر نباشند جامعه نمي تواند نفس بكشد.

در ادامه اين نشست، شايسته شريعتمداري گفت: سازمان تامين اجتماعي بايد به سمت مخاطبان برود و براي تحقق اين هدف واحد معاونت فرهنگي سازمان تامين اجتماعي شكل گرفت. هرچند هدف سازمان حل مشكلات صنف هاي مختلف است اما رسيدن به اين هدف با شرايط اقتصادي دوران كنوني و با عضويت حدود ۴۲ ميليون نفر زير پوشش سازمان، كار بسيار سختي است.

وي با بيان اينكه همه صندوق­هاي بيمه­گر در سراسر دنيا مشكلات عديده­اي دارند، گفت: اين صندوق ها سعي مي­كنند با تصويب قوانين، مشكلات را حل كنند. بخش معاونت فرهنگي سازمان تامين اجتماعي تمام تلاش خود را براي كمك به فرهنگ جامعه انجام مي­دهد.

در ادامه، محمدحسين قشقايي عنوان كرد: در شرايط كنوني كه سازمان تامين اجتماعي به بانك­ها بدهكار است نمي تواند از عهده كمك به كتابفروشان بر بيايد. معافيت بيمه­اي براي اين قشر فرهنگي به دليل اينكه بايد در چارچوب قانون باشد بدون تصويب قابليت اجرايي از سوي سازمان تامين اجتماعي را ندارد.

وي ادامه داد: پيشنهاد مي كنم براي حل مطالبات كتابفروشان از طريق اتحاديه ناشران و كتابفروشان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مجلس شوراي اسلامي و هيئت دولت كار پيگيري شود. سازمان تامين اجتماعي يك نهاد عمومي غير دولتي است كه با سازمان مالياتي كاملا متفاوت و متمايز است.

در ادامه، فرهاد تيمورزاده مهمترين مشكل كتابفروشان را فقدان قانون دانست و گفت: كليد حل مشكلات كتابفروشان رعايت چارچوب قانون است. كمك سازمان تامين اجتماعي به صنف كتابفروشان براي آنها از نظر رواني بسيار تاثيرگذار خواهد بود.

وي بيان كرد: صنف كتاب و كتابفروشي نياز به همراهي دارد. در كتاب قانون كار تامين اجتماعي تمامي صنوف از جمله چاقوسازان هم جز موارد قانون بيمه ­اي مي­ شوند اما كتابفروش و پخشي­ ها چون توليدي نيستند شامل حال قانون بيمه ­اي نمي ­شوند. حق­ بيمه­ اي كه در كل سال سازمان تامين اجتماعي بايد به كتابفروشان فعال كشوري كه شايد تعدادشان به ۱۰۰۰ هم نمي ­رسد كه در مقابل ديگر رقم ­هاي پرداختي سازمان، بسيار ناچيز است اما همين رقم بسيار اندك براي كتابفروشان و كارمندانشان بسيار راه­گشا است.

اين فعال نشر ادامه داد: اگر عشق و علاقه به حرفه كتابفروشي و كتاب نباشد با توجه به شرايط بحراني كشور هيچ كتابفروشي نمي تواند به حيات خود ادامه دهد. كتابفروشان بزرگ اگر در كنار فروش كتاب منبع درآمدي نداشته باشند نمي­توانند به حيات خود ادامه دهند.

تيمور زاده اظهار كرد: در حل مشكل كتابفروشان بايد از كميسيون فرهنگي مجلس و دولت كمك بگيريم در غير اين صورت برگزاري اين جلسات به نتيجه نخواهد رسيد. در دوران رياست پيشين سازمان تامين اجتماعي، مرحوم نوربخش، كارگروه و جلساتي تشكيل و تمامي اين موارد مطرح شد و با اينكه شخص ايشان كاملا اهل كتاب و فرهنگ بودند اما چون در سطح بالاتر به صورت قانون تصويب نشد مشكلات همچنان باقي ماند. همچنين در جلسه با مرحوم نوربخش به اين نتيجه رسيده بوديم كه در ادارات بيمه گيشه مخصوص كتابفروشان گذاشته شود و متصديان آن هم تا حدودي با حوزه كتاب و فرهنگ آشنا باشند. در بسياري مواقع بين بازرسين اداره بيمه و كتابفروش يا ناشر در زمان بازديد درگيري­هاي فيزيكي رخ مي­دهد كه علت آن عدم آگاهي بازرسين از صنف كتابفروشي و ناشرين است و هيچ شناختي از كتاب و حوزه فرهنگ ندارند.

وي بيان كرد: يكي از دغدغه­هاي كتابفروشان، پيامك­هاي گاه و بي­گاه جريمه است كه باعث تضعيف روحيه كتابفروش و ناشر مي­شود. مشكل اصلي كتابفروشان اين است چون همه كارهاي پرداختي بيمه و ماليات از طريق سايت انجام مي شود و شايد كتابفروشان اصلا نيازي به رجوع به ادارات بيمه و سازمان نداشته باشد از دستورالعمل­هاي جديد سازمان تامين اجتماعي هيچ اطلاعي ندارند. در سامانه ثبت بيمه مشكل طبقه بندي شغلي وجود دارد كه بايد حل شود به اين دليل كه نيروي ورزيده در كتابفروشي كه عملا مدير كتابفروشي است حق بيمه او را با عنوان اپراتور رد مي كنند كه اين مبلغ بسيار پايين است.

اسماعيلي از ديگر حاضران در اين نشست گفت: حمايت از كتابفروش در حقيقت حمايت از يك زنجيره است كه همه حلقه هاي صنعت نشر از جمله ناشران، پخشي­ها و قشر كتابخوان را در بر مي گيرد و رونق كتابفروشي ها رونق همه حلقه هاي نشر است. مهمترين دغدغه كتابفروشان نداشتن امنيت شغلي و بيمه است.

در ادامه اين جلسه، بهشتيان مدير كتابفروشي لارستان با بيان اينكه طي چند سال اخير مشكل كتابفروشان، مشكل بقا است، گفت: دو راه به بقاي كتابفروشان كمك مي كند. راه اول افزايش درآمد است. در اين باره بايد به راه هاي فروش بيشتر فكر كرد. اما راه دوم كاهش هزينه از طريق كاهش ماليات و كاهش حق بيمه است.

علي حاجي تقي، مدير كتابفروشي ارمغان طوبي نيز در اين نشست، مراكز پخش را زيان بارترين حلقه حوزه نشر دانست و گفت: از اين مراكز جايي حمايت نمي شود بنابراين ديده نمي شوند. در نتيجه به سمت فعاليت هاي زير زميني كشيده مي شوند و قاچاق كتاب و كتاب سازي رواج پيدا مي كند. صنعت نشر يك صنعت زيان ده است و سودي ندارد و با يارانه سرپا مانده است.

وي با بيان اينكه كتابفروشي ها ويترين كتاب ها هستندگفت: در جدول مشاغل براي كاركنان كتابفروشي بايد مشاغلي متناسب با وظايف و تخصص آنها اضافه شود.

اردشير بهجت مدير كتابفروشي بهجت نيز در اين نشست عنوان كرد: هرچند اوضاع ناشران خوب نيست اما كتابفروشان و ناشران جزو يك صنف هستند و بايد از نظر قوانين و امتيازات با هم برابر باشند. ادامه حيات كتابفروشي ها در شرايط فعلي جامعه بسيار سخت است و كتابفروشاني كه ناشر هستند توانسته اند تا حدودي كتابفروشي را از طريق درآمدهاي نشر سرپا نگه دارند.

فرشته سنگري مدير كتابفروشي افرا كتاب نيز در اين نشست با بيان اينكه بايد همه حلقه هاي نشر اعم از ناشر، مركز پخش، كتابفروشان محلي و پديدآورندگان را ديد،گفت: كتابفروشان نمي توانند كارمند هاي ورزيده داشته باشند چرا كه حقوق آنان پايين است و از امنيت شغلي برخوردار نيستند. بنابراين شايد لازم باشد بخشي از يارانه ها از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين زمينه هزينه شود.

در اين جلسه پيشنهاد شد بخشي از يارانه هاي كتاب به بيمه كتابفروشان اختصاص يابد زيرا اين نحوه مصرف يارانه كه به امور زيربنايي و زيرساختي معطوف مي شود به مراتب بهتر از توزيع مستقيم آن است. الگوي مشابه آن بيمه اهل قلم و صندوق اعتباري نويسندگان و هنرمندان است.

برچسب ها :
دیدگاه شما