سه شنبه ۲۹ اسفند ۰۲ - March 19, 2024

کدخبر : 8135
جمعه 26 اکتبر 2018 - 12:31
Print This Post

چرا ارز مورد نیاز زائران اربعین در داخل تامین نشد؟

مدیرعامل بانک ملی ایران در پاسخ به این‌که چرا ارز مورد نیاز زائران در داخل ایران تامین و به مردم پرداخت نشد تا زائران در مرزها با مشکل مواجه نشوند اظهار کرد: با توجه به منابع ارزی ایران در کشور عراق به واسطه صادرات برق و سایر طلب‌ها، در ابتدا درخواست‌مان این بود که دینار موردنیاز زائران در اختیار ما قرار گیرد و ما بتوانیم و با ساز و کارهای خودمان ارز را به متقاضیان تحویل دهیم، اما بانک مرکزی عراق این درخواست را نپذیرفت.

حسین ‌زاده با اشاره به آخرین وضعیت ارائه ارز به زائران کربلا، گفت: بانک مرکزی عراق همکاری خوبی با ما در این زمینه نداشته است و به همین دلیل مشکلاتی در روزهای ابتدایی در روند پرداخت دینار به زائران ایجاد شد.
وی افزود: اگر این ارز در اختیار ایران قرار می‌گرفت و ما می‌توانستیم با ساز و کارهای خودمان آن را در اختیار مردم قرار دهیم، قطعا روند ارائه ارز به متقاضیان بسیار بهتر صورت می‌گرفت.
با بیان این‌که در نهایت ما ناچار شدیم بپذیریم که با ایجاد باجه‌هایی در نواحی مرزی و شهرهای عراق، پرداخت ارز را از سوی دولت عراق به مردم انجام دهیم، تصریح کرد: در ابتدا ما حدود ۲۵۰ باجه در نقاط مختلف ایجاد کردیم که طرف عراقی به بهانه نداشتن مجوز و سایر مسائل، اکثر این باجه‌ها را بستند و تنها ۵۰ باجه فعال باقی ماند.
وی افزود: از سوی دیگر به ما گفتند که این باجه‌ها اجازه ۱۲ ساعت فعالیت در طول روز را دارند، در صورتی که تقاضای ما راه‌اندازی باجه‌های ۲۴ ساعته بود که تاکنون نیز با این درخواست موافقت نشده است، اما ما توانستیم تعداد باجه‌هایمان را در نواحی مرزی و نجف افزایش دهیم و برای فعالیت این باجه‌ها نیز نیرو فرستادیم که کار هرچه زودتر انجام شود. در حال حاضر نیز صدها نفر از کارکنان بانک ملی ایران در این باجه‌ها از جمله نواحی مرزی و نجف مستقر هستند.
مدیرعامل بانک ملی ایران با اشاره به وجود برخی مشکلات زیرساختی در عراق نیز گفت: برخی از این مشکلات از جمله قطع برق و اینترنت مشکلات ما را دوچندان و کار را با وقفه روبرو کرد. البته خبرهایی رسیده که دلالان ارز علاقه‌ ندارند که دینار با قیمت دولتی در اختیار زائران قرار گیرد و برخی از این مشکلات از این دست بود.
حسین‌زاده افزود: در همین راستا تمهیداتی اندیشیدیم که برای دریافت ارز دیگر نیاز به اینترنت نباشد و زائران تنها با نشان دادن پیامک بانکی و از طریق کدملی اقدام به دریافت ارز کنند.
وی با بیان این‌که در حال حاضر مشکل تامین ارز زائران به صورت کامل حل شده است، گفت: با اطلاعی که هر ساعت از مرزهای مهران، نجف و شلمچه دریافت می‌کنیم، به نظر می‌رسد که روند پرداخت ارز به زائران به شکل عادی برگشته و روان است و حتی برخی مسئولان نیز با تماس‌هایی از حل مشکل تشکر کرده‌اند، اما در عین حال ما از زائران عزیز ایرانی به دلیل مشکلاتی که برای‌ آنها ایجاد شد و نتوانستیم خدمات مطلوبی را ارائه کنیم، عذرخواهی می‌کنیم.
مدیرعامل بانک ملی ایران همچنین اظهارکرد: برای امروز از طرف عراقی مجوز گرفتیم که به جای ۱۲ ساعت ۱۸ ساعت بتوانیم به مردم خدمات بدهیم تا دیگر مشکلی در زمینه تامین ارز زائران ایجاد نشود.

برچسب ها :
دیدگاه شما