چهارشنبه ۲۳ آبان ۹۷ - November 14, 2018

کدخبر : 8131
جمعه ۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰
Print This Post

دومين پنل همايش «ادبيات كودك و ديگري» برگزار شد

سومین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی با عنوان «ادبیات کودک و دیگری» با برگزاری پنل «دیگری» در رسانه‌های جدید، که دومین پنل این همایش بود، چهارشنبه دوم آبان‌ماه در سرای کتاب موسسه خانه کتاب برگزار شد.

درسا امرائي درباره مقاله‌ «هم‌سنجي جايگاه «خود» و «ديگري» در انيميشن‌هاي «زال و سيمرغ» و «هفت شهر» با تكيه بر آراي مخائيل باختين كه به صورت مشترك با امير علي نجوميان نوشته است، گفت: در اين پژوهش با هم سنجي دو انميشن«زال و سيمرغ» كه بر اساس بازنويسي شاهنامه ساخته شده و «هفت شهر» كه يك اثر بازآفريني شده است، امكانات و محدوديت هاي آثار اقتباسي بررسي شده است. با مقايسه دو شيوه مهم اقتباس براي كودكان و نوجوان، يعني بازنويسي و بارآفريني، نشان داده مي شود كه هر كدام منجر به توليد ويژگي هاي محتوايي متفاوتي مي شوند و نسبت به مسئله «خود و ديگري» رويكرد متمايزي دارند.

وي ادامه داد: يافته اصلي اين پژوهش آن است كه در آثاري مه به طور مستقيم و با وفاداري به متن اصلي بازنويسي مي شوند، فضاي تك ساحتي ادبيات كلاسيك سعي در حذف ديگري دارد و امكان توليد يك متن چند صدايي را منتفي مي كند.

پس از آن محيا بركت مقاله خود را با عنوان«بازنمايي مفهوم ديگري در بازي هاي ديجيتالي» ارائه كرد و درباره آن گفت: اين نوشتار درصدد پاسخ به اين سوال است كه جايگاه ديگري در بازي هاي ديجيتالي چيست، نحوه بازنمايي آن در بازي هاي ديجيتالي چگونه است و فرآيند ديگري سازي در يك رسانه ديجيتال تعاملي چگونه صورت مي گيرد. بر اين اساس، نظريات استوارت هال در زمينه  بازنمايي ديگري در رسانه ها مورد توجه قرار گرفته كه معتقد است هويت فرهنگي در چارچوب بازنمايي شكل مي گيرد و خارج از فضاي بازنمايي، فرهنگ امري رها شده در خلا است.

وي در پايان گفت: نتايج تحقيق نشان مي دهد مفهوم ديگري از يك سو با خلق فضاهايي رقابت جويانه و مبتني بر تفاوت هاي فكري، قوميتي، نژادي و با ايجاد فضاي ايران هراسي و غرب هراسي كنش جذف و جنگ را مورد توجه قرار مي دهد و ديگري به سان هويتي كه همچون ما نمي انديشد و رفتار نمي كند بايد با غلبه خير بر شر از بين برود از سوي ديگر، در بازي هايي كه فضايي مبتني بر جنگ هراسي و همدلي دارند ديگري به سان هويت تعريف شده است كه بايد با او كنش هاي مسالمت جويانه داشت و درصدد نجات و كمك او برآمد.

مقاله هاي «كودك و ديگري: تحليل فيلم باشو غريبه كوچك از ديدگاه نظريه مهاجرت» نوشته بهاره سقازاده و سيد شهاب‌الدين ساداتي، «ديگري د مغز پژوهي امروز و لزوم به كار گيري آن در ادبيات كودك» نوشته عبدالرحيم نجل رحيم ،  «بخشش آزارگر يا ديگرسازي از او؟ خوانش تصوير آزارگر در اپليكيشن ميچكا» نوشته آزاده خليفي و «ديگري» روايت شده در پويانمايي‌هاي آمريكايي: بررسي موردي «من نفرت‌انگيز ۲» نوشته حميده نعمتي لفمجاني از ديگر مقاله هاي ارئه شده  در اين پنل  بودند.

برچسب ها :
دیدگاه شما